طراحی برای برند آب معدنی آرشان / Alexey Lysogorov

پست امروز روزرنگ مربوط به طراحی آب معدنی آرشان است که توسط Alexey Lysogorov انجام شده است. این طراح قرقیزستانی که مدتی است به صورت آزاد مشغول انجام پروژه‌های طراحی گرافیک است جدیدترین پروژه خود را به صورت اختصاصی برای روزرنگ ارسال کرده و ضمن آن درباره روند شکل‌گیری و اجرای خاص این پروژه و فراز و نشیب هایش توضیحاتی داده است که با هم می‌خوانیم:

«طراحی برای برند آب معدنی آرشان فراتر از یک لیبیل بود؛ این فرآیند شامل طراحی بطری، لوگو، هویت بصری، لیبیل و تیزرهای تبلیغاتی بود.
به طور سنتی برای بازار آب معدنی در منطقه ما، از تصویر یک کوه یا منظره کوه‌ها در روی لیبل‌ها استفاده می‌شود.
من تصمیم گرفتم که کوه‌ها را نه در طراحی لیبل بلکه در شکل شیشه اصلی جایگذاری کنم.

همانطور که می دانید بطری‌های آب معدنی معمولا پلاستیکی و یا از مواد استاندارد موجود تولید می‌شوند و بسیار نادر است که از یک بطری شیشه‌ای برای این قضیه استفاده کنند فلذا ایجاد این فرم متفاوت و شیشه‌ای، چیزی جدیدی برای قرقیزستان بود که البته اهمیت و وضعیت محصول را برجسته کرد.
قسمت دیگر کار، ایجاد یک آرم و یک نام تجاری بود که آن آیکون حتی بدون وجود لوگوتایپ، هویت محصول را به خوبی نشان دهد و  پیامی که برای این نشانه انتخاب کردم این بود: پادشاهِ ‌آب‌های معدنی.

آب یکی از اصلی‌ترین عوامل حیاتی جهان است و 

طراحی لیبل‌هایی دقیق و با تکنولوژی بالا برای قرقیزستان غیرمعمول است چرا که معمولا برای طراحی لیبل از تصاویر کوه‌ها یا طبیعت و کیفیت و چاپ ارزان بر روی کاغذهای معمولی استفاده می شود اما من بر خلاف دیگر برندها استفاده از عکس در لیبیل را رد کردم و این کار مسیر طراحی را دشوارتر کرد که با استفاده از رنگ‌های ترکیبی و تکنیک‌های چاپی سعی کردم این مشکل را مرتفع کنم.
طراحی انجام شده برای این محصول، غیر متعارف بود؛ اما برای من جذاب و پویا بود و باعث شد محصول متمایز و مدرن به نظر برسد.

تبلیغات محصول نیز مسیری  جالب داشت. ما یک استراتژی برای چندین فصل مختلف در نظر گرفتیم که در هر فصل، تصاویر تغییر می کنند اما پیام در همه تصاویر یکی است و در مرکز، همیشه یک بطری وجود دارد.
مجموعا طراحی این محصول موفقیت آمیز بود و ظاهر محصول در بازار درخشان عمل کرد و به سرعت مخاطب خودش را بدست آورد 
و حتی به یک مد در طراحی محصولات جانبی تبدیل شد که به فرآیند طراحی در کشور کمک شایانی کرد.»

Alexey چهل و دو ساله،متولد کشور روسیه و ساکن قرقیزستان است. او معلم دوره‌های طراحی گرافیک و صفحه آرایی در دانشگاه آمریکایی آسیای میانه و عضو شورای هماهنگی اتحادیه بین المللی طراحان (مسکو) و هیئت منصفه مسابقات طراحی بین المللی دیزاین کاپ است.

 

 

ترجمه: مقداد شیرعلی