طراحی بسته بندی برای انواع سبوس و غلات صبحانه

« اواخر دی ماه 1395 سفارشی را با موضوع طراحی بسته‌بندی برای انواع سبوس و غلات صبحانه دریافت کردیم. پس از گفتگو با افراد مختلف و بررسی رقبای حاضر در بازار، متوجه نکته‌ای شدیم که از آن به عنوان ایده اصلی دیزاین(Core Idea) استفاده کردیم.

عمده مصرف کنندگان، این محصولات را به دلیل دارا بودن ارزش‌های غذایی و خواص بی‌شمارشان خریداری کرده و در طبخ غذاهای مختلف از آنها استفاده می‌کنند. تحلیل و بررسی نگرش مصرف‌کنندگان (Consumer Insight) به این محصولات منجر به خلق ایده مرکزی دیزاین شد. سبوس‌ها طعم و بوی خاصی ندارند و به عنوان مکمل غذایی به انواع غذاها اضافه می‌شوند. ما به دنبال المان مناسبی بودیم تا یتوانیم در کوتاه ترین زمان این پیام را به مخاطب منتقل کنیم. جستجو و مطالعات تصویری، ما را به سمت استفاده از فرم پازل به عنوان یک المان شناخته شده و آشنا سوق داد. هر کدام از قطعات نقش موثر و کارآمدی در تکمیل یک پازل دارند که با کنار هم قرار دادن صحیح آنها پازل تکمیل می‌شود.

ما اشکال مختلف پازل را بر روی مقوا ترسیم کردیم و آنها را برش دادیم تا قالب‌هایی را برای شکل دادن به محصولات به دست بیاوریم. پس از ریختن محصول در این قالب‌ها و عکاسی از آنها به سراغ طراحی ساختار کلی بسته‌بندی رفتیم. انتخاب قلمی (Font) مناسب لی‌آوت (Ley out) که با ماهیت محصول هم خانواده باشد از دیگر چالش‌هایی بود که سعی کردیم از طریق اجرای دستی لی‌آوت با خطوط درهم تنیده، حس صمیمی و ملموس تری را برای مخاطب به وجود بیاوریم.

همانطور که گفتیم این محصولات بو و طعم خاصی ندارند؛ بنابراین ما در طراحی بسته‌بندی از ترکیب رنگ‌های با کنتراست بالا استفاده نکردیم و تنها از این نوع ترکیب بندی رنگی برای تفکیک و بهتر دیده شدن عنوان محصول استفاده کردیم. در ابتدا ما کمی نگران بودیم که این بسته‌بندی به دلیل تمایز و نوع انتخاب رنگ از سوی عاملین پخش و توزیع مورد استقبال قرار نگیرد که خوشبختانه اینگونه نبود و این بسته‌بندی‌ها توانستند از اقبال خوبی در میان عاملین فروش و مصرف کنندگان نهایی برخوردار شوند.»



image 
imageimageimage