بسته بندی و هویت بصری برند پرتغالی پدیابست

«برند “پدیابست” یک برند پرتغالی از مجموعه برندهای شرکت “پدوریفمپ” است. این برند در زمینه تولید مکمل‌های تغذیه‌ای کودکان فعالیت دارد. این پروژه با طراحی نشانه برند پدیابست شروع شد و سپس با طراحی بسته‌بندی، طراحی وب سایت، طراحی کاتالوگ، طراحی پوستر و دیگر خدمات طراحی گرافیک ادامه یافت.

مهم‌ترین ویژگی و وجه تمایز این بسته بندی با نمونه مکمل‌های موجود در بازار، ایده  بسته بندی بود که توسط استودیو دیز طراحی گردید و گسترش یافت.  همچنین بسته بندی‌های پدیابست هفته گذشته موفق به کسب جایزه برنز مسابقه PENTAWARDS 2020 ( یکی از بزرگترین مسابقه های بسته بندی دنیا) در بخش محصولات کودکان شد.

صورت مسئله: مقاومت در برابر خوردن دارو، وجه اشتراک بین بسیاری از کودکان است. روش‌های قدیمی مادران ما مانند: ببینم دندوناتو ، دهنتو باز کن هواپیما داره میاد و یا بگو آآآآآآ … نوعی بازی و سرگرمی برای کودک است تا به وسیله آن خوردن دارو یا مکمل تغذیه‌ای آسانتر شود٬ هرچند گاهی ناموفق هم می شود؛ همچنین ترکیب دارو با مواد غذایی دیگر نیز توسط پزشکان توصیه نمی شود.
راه حل: یکی از بهترین و موثر ترین راهکارهای سرگرم کردن کودکان، داستان سرایی با استفاده از کاراکتر حیوانات است و این نکته می‌تواند به مادران کمک کند تا به راحتی به کودکانشان غذا یا دارو دهند.

ایده اصلی طراحی بسته بندی “پدیابست” با الهام از فلیپ بوکها و کتاب داستان های پاپ آپ گونه کودکان بوده است تا حس کنجکاوی و آشنایی را در کودک ایجاد کرده و کودک را علاقه مند به محتویات آن کند. علاوه بر این استراکچر بسته بندی و عناصر تصویری روی آن به مادر کمک می کند تا با نشان دادن تصاویر به کودک٬ به راحتی داستان سرایی کرده و کودک را سرگرم کند.
مجموعه‌ای از حیواناتی که کاراکتر آنها ویژگی‌های بارزی داشتتند مثل خرس که به خوابیدن در زمستان معروف است و یا زرافه که همه آن را به قد بلندش می‌شناسند (مطابق با ایندیکیشن دارو در دو فریم تصویرسازی شدند. به این شکل که در فریم اول روی بسته بندی درب بسته، کاراکتر حیوان با دهان باز مشتاقانه منتظر ریختن قطره یا شربت به دهانش است و در فریم دوم زمانی که درب بسته بندی باز می‌شود تاثیر این دارو برروی حیوان نشان داده شده است. مثلا در مورد داروی اشتها٬ تمساح پس از خوردن قطره چاق می‌شود، یا داروی خواب٬ خرس پس از خوردن دارو به خواب می‌رود و یا داروی ویتامینD ٬ گوزن پس از مصرف قطره شاخ هایش بلند می‌شود.

بسته بندی‌های “پدیابست” نه تنها جنبه محافظت از دارو را دارد و نقش نگهدارنده را ایفا می‌کنند، بلکه مانند یک اسباب بازی یا کتاب داستان و یا یک انیمیشن، روایت گر داستانی بانمک و سرگرم کننده برای کودک خواهد بود و باعث ایجاد حس اشتیاق و کنجکاوی در کودک شده و او را حین مصرف دارو سرگرم می‌کند. این بسته بندی‌های تصویری و ساختاری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تاثیر مکمل تغذیه‌ای بر روی کاراکتر روی بسته‌بندی مشخص می‌شود و این ویژگی برای کودکان جنبه آموزشی نیز دارد.

مسیر یافتن ایده: شانس زندگی یک ماهه ما در کنار سورین کوچولوی ۴ ساله که ساکن زوریخ است، مهمترین بخش یافتن ایده اولیه محصولات پدیابست بود. مادر سورین همیشه در حالی که سورین غرق تماشای کارتن یا کتاب‌هایش بود به او دارو میداد. کتاب‌های سورین پاپ آپ گونه بودند و این دسته کتاب‌ها قدرت تخیل را در بچه‌ها تقویت کرده و کودک را به بازی و مشارکت در خواندن کتاب وا میدارند. سورین مشتاقانه هربرگ کتاب را ورق میزد و تصویری که زیر تصویر دیگری پنهان شده بود را پیدا میکرد و قصه  آن را به ما توضیح میداد. اینجا بود که ما به این فکر کردیم که کودک در لحظات ناخوشایندی مثل خوردن دارو (هرچندهم خوش طعم) بتواند حسی مشابه به کتاب خواندن و بازی کردن را تجربه کند.»

پروژه دیگری از استودیو دیز در روزرنگ را اینجا ببینید.