طراحی جلد کتاب برای شاهکارهای ادبی جهان

با توجه به علاقه مندی روزافزون مردم ایران به ادبیات، انتشارات جهان کتاب چاپ مجموعه ای از شاهکار‌های ادبی جهان را در ماه‌های پایانی سال 97 در دستور کار خود قرار داد. 9جلد از این مجموعه به چاپ رسیده و در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دوست‌داران رمان و ادبیات عرضه شد که باز خورد‌های خوبی نیز از مخاطبان و سایر ناشران دریافت کرده است.

این مجموعه شامل رمان های زیر است:
غرور و تعصب اثر جین آستین، بادبادک باز اثر خالد حسینی، هزار خورشید تابان اثر خالد حسینی، کوری اثر خوزه ساراماگو، بینایی اثر خوزه ساراماگو، 1984 اثر جورج ارول، مادام بوآری اثر گوستاو فلوبر، ناطور دشت اثر جی.دی.سلینجر و سه شنبه ها با موری اثر میچ آلبوم.

فریدالدین ملائی مدیر هنری و طراح این مجموعه درباره آثار تولید شده می گوید:
« از آنجایی که ناشر قصد عرضه کتاب ها در زمان نمایشگاه بین المللی کتاب را داشت باید به سرعت دست به کار می‌شدیم. البته علاقه‌ شخصی من به ادبیات باعث شد پروسه‌ ایده‌ پردازی و خلاقیت به خوبی طی شود. کتاب‌های ادبی از الهام‌بخش ترین موضوعات برای بیشتر طراحان کتاب به حساب می‌آیند. سعی من بر این بود که با کمترین عناصر بصری و سطوح تخت رنگی به یونیفورمی جذاب و مینیمال برسم.

به این منظور با استفاده از شخصیت های اصلی هر رمان به تصویرسازی برای جلد ها پرداختم. همچنین در لی‌اوت عنوان کتاب از هر گونه اضافه گویی و تزیینات پرهیز کردم تا به بیان بصری شفاف و صریح تصاویر خدشه‌ای وارد نشود. البته تعامل خوب ناشر با من در شکل گیری و تکامل هویت بصری و یونیفورم این مجموعه نقش بسزایی داشت. اعتماد و جسارت سفارش دهنده در پذیرش کار نو و غیر مرسوم ( که ما طراحان کمتر تجربه اش می کنیم!) و به طور متقابل در نظر داشتن نیاز ناشر و مخاطب در پروسه طراحی نتیجه کار رو برای هر دو طرف مطلوب نمود.»



image 
imageimageimage