طراحی هویت بصری و بسته‌بندی بالبا

« قرار بر این بود که برند بالبا به عنوان یک محصول لبنی، آن هم در یک پکیج کاملی از شیرهای اِسانسه، وارد مَراتع سرسبز ولی بسیار بلند موفقیت در بازار رقابتی شدید این دسته محصول گردد. مسلّم باید با رقبای بزرگی چون: دامداران، عالیس، روزانه، کاله، میهن و … شاخ در شاخ می شد و بلکه می توانست به مدد هویت برندی قرص و محکم، در ابتدا به لانچ محصول در بازار و قاعدتا سهم منصفانه ای از آن فکر کند.

مهم‌ترین چالش پیش رو برای هر برندی، طبیعتا کسب سهم بازار در ذهن مشتری است. امروزه نبرد برندها نه در نمودارهای فصلی بازار، بلکه در پیچ و خم ذهن متفکر و قلب عاطفی مخاطبان است.

مسلما دامداران از امتیاز رهبری در این بازار ( ارائه شیرهای اسانسه) برخوردار است و برندهایی از قبیل کاله و بویژه عالیس با سرمایه گذاری سنگینی بر روی هویت ملموس و بصری برندشان با هم و با دامداران در رقابتی شدیدند.

حال سوال اینجاست که چطور می توان در این بازار شدید و شلوغی که برندهای لبنی، بزرگ و کوچکشان همه ماما کنان به فکر فروش بیشترند، دسته ی خاصی از مشتریان را هدف گیری نمود و جایگاه برند بالبا را در ذهن ایشان مستحکم و پایا کرد؟!!

قطعا قرار نبود که مشتریان بالبا، همان افرادی باشند که شیرهای ساده‌ی دامداران را می خرند، لذا میدان عمل جهت کنار گذاشتن ایده های اولیه برای ما بازتر دیده شد…
طبیعتا نیاز محصولات مصرفی در حوزه خوراکی ها به لوگوتایپ بسیار بیشتر از لوگو می باشد. کما اینکه امروزه این مَسکات ها هستند که حرف اول را می زنند. ما اتودهای اولیه را صرفا متمرکز بر طراحی لوگوتایپ بالبا آغاز کردیم. به هر حال به این هم فکر می کردیم که چطور می شود این برند یک مَسکات ( به مثابه ی تصویری قابل ادراک و آشنا از محصول) هم داشته باشد.

باور کنید بسیار اتفاقی متوجه شدیم در حین پردازش اتودها، لوگوتایپ بالبا عجب شاخ و برگ و کوپال و اینهایی می تواند باشد، برای آن پوزه‌ی زرد رنگی که زیرش کشیده بودیم.

خوشحال شدیم که به تلفیقی شیرین و گویا و بسیار ساده؛ چه در مفهوم و چه در فرم، رسیده ایم. سادگی رسیدن به این تصویر و البته سادگی خود تصویر باید در تمام هویت بصری که عمده ی آن بسته بندی محصولات بود تسرّی داده می شد.

قدر مسلّم، این سادگی در برخورد با بسته ها و بسندگی به حفظ ضروریّات، موجب فراهم آمدن میدان بصری وسیعتری برای شاخ به شاخ شدن این نماد (تلفیق لوگو و لوگوتایپ) با برندهای رقیب گردید.

بالبا؛ نامش، هویتش، فرمولاسیون محصولش، هویت بصری برندش، برُرویش حتی شاخهای نرم و ضخیمش، ورودش به بازار مصرف؛ همگی و همگی از یک منطق مینیمال به معنای حذف زوائد و حفظ ضروریات بهره مند است.

البته در نهایت به این نکته هم باید اشاره کنم که سفارش دهنده‌ی محترم، ایده و طرح ما را بنابر دلایلی که مسلما به برند و برندسازی مربوط نمی‌شد قبول نکرده و رفت که رفت!»

توضیحات TocoStudio  و طراح گرافیک آن علی زیبایی را درباره روند انجام سفارش و چگونگی شکل گیری هویت برند بالبا را خواندید. همراه روزرنگ باشید برای دیدن این پروژه.



image 
imageimageimage
  1. لوگوتايپ خوب و ايده عالى،
    تنها مشكل رنگهاى سرد و كم فروغ اينكار هستند…
    براى سليقه ى ايرانى ، به نظرم كم رمق هستند. مرا ياد محصولات اروپايى مى اندازد اين رنگ ها…
    بعلاوه اينكه پالت رنگ و كنتراست دهان و لوگوتايپ به “خوانايى” و كشف ايده ى كار به نظرم لطمه زده…
    موفق باشيد

    1. سلام و ادای احترام خدمت شما.
      ممنونم از نقد مودبانه شما.
      انتخاب رنگ و سادگی کار به جایگاه سازی برند برمی گردد که بحث مفصلی ست و در این مجال نمی گنجد. ولی به اختصار میتوان گفت مخاطب یک محصول تمام اقشار مختلف جامعه نیستند و این منطقیست که برندهای موفق با تمرکز بر دسته مشخص و هدفمندی از مشتریان در برنامه های استراتژی برند سازمان یا محصول خودشان جدی گرفته و برای ن برنامه ریزی می کنند.
      این که ما چه قشری از مخاطب را هدف اصلی بازار محصول و یا مخاطب خود قرار می دهیم، تاثیر مستقیم و ضروری در اتخاذ تصمیمات استراتژیک هویت برند از قبیل جایگاه سازی، هویت بصری، کانال های ارتباطی، سیستم ارتباط با مشتریان، مسولیت اجتماعی، ارزش ویژه، مزیت رقابتی، وعده، تعهد و پیام برند و هر آنچه که نقط تماس و تعامل یک برند با مخاطب هدف محسوب می گردد خواهد داشت.
      در صورت نیاز برای توضیحات با جزییات بیشتر در خدمت شما خواهم بود.
      در مورد چالش خوانایی لوگوتایپ که شما مطرح نمودید باید عرض کنم امروزه کارکرد لوگو و لوگوتایپ در فرایند یک پروژه برند سازی و در چهارچوب استراتژی هوت برند تعریف می گرد. اهمیت خوانایی نسبت به مانا بودن این لوگوتایپ در ذهن مخاطب در درجه دوم اهمیت قرار دارد، چرا که بصورت طبیعی ذهن انسان در تشخیض و ضبط تصویر سریعتر، دقیقتر و بهتر عمل می نماید. با این وجود خوانش نام محصول (بالبا) تحت تاثیر منفی تصویر قرار نگرفته و در فاصله زمانی بسیار کوتاهی پس از تصوی نام محصول (بالبا) توسط مخاطب کشف و خوانده می شود وهمین کشف نام نوشته از درون تصویر منجربه افزایش ثبات و بیاد سپاری آن می گردد.
      با سپاس از توجه و نقد شما.

      1. سپاسگزارم از توضيحات شما،
        بله متوجه هستم، البته منظورم از خوانايى، خوانايي لوگوتايپ نبود، “درك ايده ى شكل گيرى صورت خندان با استفاده از هر دو فرم نوشتارى(بالبا) و فيگوراتيو(دهان)” براى جامعه ى هدف بود.
        بهر روى، خسته نباشيد اميدوارم در مرحله ى پس از توليد و تجربه ى مصرف محصول نيز به نتايج مطلوبى برسيد.

  2. به نظر من بسیار خوب و جذاب هست ساده و گویا شما باید تلاش کنید و سلایق را تغییر بدین این به عهده ی گرافیست ها و هنرمندان هست البته به نظر من صنف هم باید بیاد و کارها را کنترل کنه و هیچ کس بدون رزومه و سابقه ی هنری نتونه کار انجام بده که همه مجبور بشن از استانداردهای کار پیروی کنن و….

  3. با سلام و خسته نباشید
    لوگو تایپ از نظر بصری و رلایت فرم با مفهوم محصول مورد نظر کاملا مرتبط و گویا می باشد .
    خدا قوت

  4. سلام لوگو تایپ عالی و فوق العاده…ولی غیر ازاین به چند نکته مهم توجه نشده:
    الف: عدم استفاده برای سلیقه و سن افراد بالا 45 سالگی
    ب: طرح بسته بندی ساده بدونه هیچ خلاقیتی
    ج: استفاده از رنگ زرد!!!(نبودن تضاد و هارمونی رنگی)

    مشاورهای بسته بندی استاد محمود محمودی و ایمان آل ظفر می تونه کمک بزرگی به پیشرفت و آینده بهتری برای شما باشند…موفق باشید

    1. سلام و عرض ادب
      ممنونم از نقد شما. تمام مواردی که بهشون اشاره کردین دلایل خودش داره و توی نظرات قبلی در موردشون توضیحاتی دادم.
      انتخاب رنگ و سادگی کار به جایگاه سازی برند برمی گردد که بحث مفصلی ست و در این مجال نمی گنجد. ولی به اختصار میتوان گفت مخاطب یک محصول تمام اقشار مختلف جامعه نیستند و این منطقیست که برندهای موفق با تمرکز بر دسته مشخص و هدفمندی از مشتریان در برنامه های استراتژی برند سازمان یا محصول خودشان جدی گرفته و برای ن برنامه ریزی می کنند.
      این که ما چه قشری از مخاطب را هدف اصلی بازار محصول و یا مخاطب خود قرار می دهیم، تاثیر مستقیم و ضروری در اتخاذ تصمیمات استراتژیک هویت برند از قبیل جایگاه سازی، هویت بصری، کانال های ارتباطی، سیستم ارتباط با مشتریان، مسولیت اجتماعی، ارزش ویژه، مزیت رقابتی، وعده، تعهد و پیام برند و هر آنچه که نقط تماس و تعامل یک برند با مخاطب هدف محسوب می گردد خواهد داشت.
      در صورت نیاز برای توضیحات با جزییات بیشتر در خدمت شما خواهم بود.

  5. بسیار ساده، شیک و جذاب
    خیلی خوبه که سلیقه ی همه به سمت سادگیِ همراه با ایده پردازی و خلاقیت بره…
    تو کامنت ها گفتن کارفرما تائید نکرده؟!!!! واقعا تائید نکرده :/

  6. با سلام
    با دیدن این لوگو اولین نقشی که در ذهن من شکل گرفت صورت یک دختر بچه بود و نه یک گوساله ! دختر بچه ای شاد با دهان باز و در حال خندیدن.نقاط لوگوتایپ هم دندان های او هستند.حتی بعد از دیدن ایده اولیه طرح (ترکیب صورت گوساله با لوگوتایپ) تشخیص اینکه کاراکتر دختربچه است یا گوساله، دشوار است.
    یادآوری این نکته ضروری است که توجه چشم بیننده ابتدا به فرم یا فضای مثبت و بعد (با مکث) به فرم منفی معطوف می شود.البته این اتفاق یعنی توجه به فرم منفی زمانی رخ خواهد داد که فرم منفی ، فرم مثبت را تحت تاثیر قرار دهد (معمولا اتفاقی نیست و پدید آمدن چنین حالتی وظیفه طراح ِ کنجکاو است) .
    صورت گوساله فقط بعد از اینکه به میانه طرح (فضای خالی بین دو نقطه) خیره شدم،برای من قابل درک شد و مجبور شدم برای پیدا کردن کاراکتر گوساله زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به فضای منفی کنم.پس حداقل از دید من این طرح زمانی به ایده اولیه اش نزدیک می شود (تشخیص گوساله و نه دختربچه) که توجه چشم در مرکز طرح و فضای منفی ایجاد شده ، قفل شود.یعنی بر خلاف حرکت چشم عمل کنیم.
    برای رفع این مشکل 2 راهکار وجود دارد:
    1- استفاده از خطوط محیطی برای نشان دادن بینی گوساله (کاری که طراح در اتود ها انجام داده)
    2- دستکاری در فرم بینی گوساله تا به بینی حیوان شباهت بیشتری پیدا کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *