مجموعه راه‌های رفته و نرفته

طراحی هویت بصری پروژه مستند سازی فعالیت‌های شهرداری مشهد و طراحی کتاب ” راه‌های رفته و نرفته” (مستند فعالیت‌ها و تجربیات شهرداری مشهد ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲) با مدیریت هنری و طراح گرافیک ” محسن سازور” و صفحه‌آرایی ” رضا صالحی”، ” الیاس آبادی” در طی ۸ ماه صورت گرفته است. با پروژه امروز روزرنگ همراه باشید.

« ساماندهی مستندات، اطلاعات و آمار  فعالیت‌های ۶ ساله شهرداری مشهد با بیش از ۲۰ سازمان و معاونت، مهمترین و چالش برانگیزترین مسئله پیش روی ما بود. این مسئله زمانی پیچیده‌تر شد که دریافتیم سازمان‌ها و مدیریت‌های زیر مجموعه، استاندارد مشخص و هماهنگی برای ارائه مستندات ندارند. برای ارائه اطلاعات بهترین راه حل این بود که مستندات را مانند یک شهر در نظر بگیریم که راوی کتاب با مخاطبان خود خیابان به خیابان و کوچه به کوچه قدم زده و از فعالیت‌ها، تجربیات، موفقیت‌ها، شکست‌ها و برنامه‌های خود برای آینده حرف می‌زند. برای همین مانند یک شهر می‌بایست جای جای کتاب را نشانه گذاری می‌کردیم تا مخاطب به راحتی راه خود را پیدا کند. این نشانه‌گذاری با تعریف پالت رنگ،  ۲۰ دیوایدر و طراحی ۶۸ پیکتوگرام و نشانه‌ تصویری انجام گرفت.

یکی از نکات قابل توجه در این پروژه طراحی ساختار گرافیکی پیش از نگارش آن بود. بدین صورت که ابتدا ساختاری هدفمند با جانمایی شیوه‌های رواییِ نوشتار، عکس و نمودار با ویژگی‌های دسترسی سریع به مطالب شکل می‌گرفت و پس از آن نویسندگان بر مبنای آن اقدام به نگارش مطالب ‌می‌نمودند. همچنین روایت این کتاب به صورت «مای جمعی» با لحنی ساده، صمیمی و مختصر  شکل گرفت.
در این پروژه ۲۳۷ نمودار و ۳۲ اینفوگرافی هماهنگ با هویت بصری طراحی شد. ۵۷۶۰ عکس  از آرشیو روابط عمومی‌ها، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری جمع‌آوری و برای دیوایدرها و صفحات کتاب بیش از ۲۶۰۰ فریم عکاسی کردیم که از این میان ۶۵۰ عکس انتخاب و با ویرایش و پردازشی تخصصی برای چاپ افست آماده شد.

این پروژه با همکاری مستقیم بیش از ۱۷۰ نفر در طول ۸ ماه به انجام رسید و محصول آن کتابی شد با ۵۴۰ صفحه که تعدادی از صفحات آن را با هم می‌بینیم.»
” محسن سازور”، عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک ایران است، دیزاین هویت بصری،کتاب، مجله، روزنامه، دیزاین ساینیج و گرافیک محیطی از زمینه های فعالیت او هستند.


image 
imageimageimage