مفهوم كلمات در طراحى جلد نشريه

امروز مجموعه طرح جلدهاى «كيوان روشن بين» طراح گرافيك و تصويرگر را براى دو مجله «سوره اندیشه» و «جان و تن» خواهيم ديد. كيوان، متولد ١٣٦٠ و فارغ التحصيل كاردانى گرافيك است.
او مى گويد كه در طراحی این مجلات به حجم كلمات و مطالب داخل مجله فکر كرده که در نهایت بايد به یک معنای کلی دست پيدا كنند. كيوان تلاش نموده در طراحی جلد، با عناصر ریز و آبجکت های کوچک، برخوردى مثل کلمات داشته باشد که در نهایت از ترکیب این عناصر ریز، یک مفهوم کلی انتقال پیدا کند.
او در طراحی مجله «جان و تن» که يك مجله ى روانشناسی است از ایده «جوهرهای رورشاخ» استفاده کرده است. تست رورشاخ “Rorschach”یک تست روانشناسی است که در آن افراد مورد معاینه، تلقی و تصور خودشان را از لکه‌های جوهر می‌گویند و روانشناس بر اساس این تلقی، نوع شخصیت یا عملکرد احساسی فرد را تشخیص می‌دهد.

كيوان در جشنواره هاى متعددى شركت نموده و نفر اول بخش طراحى جلد مطبوعات ايران در سال ٩٣ بوده است . تلاش او در استفاده محدود و بهينه از رنگ در مقابل فراوانىِ فرم، باعث ايجاد لحن متفاوتى در آثارش شده كه در ادامه خواهيم ديد:

64_65  66_67  68_69  70_71  72_73  74_75  Jan va tan_Jeld_2  Jan va tan_Jeld

Untitled-1


image 
imageimageimage
  1. بسیار خوب. طرح های این هنرمند نشون می دهند که چه طور می شه هم سلیقه و ظرفیت بصری عموم مردم را در نظر گرفت، و هم طرحی ارائه کرد که از نظر بصری و هنری، ایده و اجرا، با فکر کار شده باشه و کم نقص.
    و در عین حال، فردیت و سبک شخصی خود را حفظ کرد. همچنان که رسالت طراح در انجام این وظایف، به سامان رسوندن این خصیصه ها در کنار هم است، طرح ها هم مصداق خوبی برای به سامان رسوندن شلوغی و بی نظمی ظاهری هستند.

    1. کاملا مشخصه که شما بر “رسالت” طراحی گرافیک بسیار اشراف داری!
      این عناصر فقط بواسه رنگ و تا حدی تیرگی و روشنی وحدت دارند! نه بر اساس محتوا و حتی نزدیکی فرم و اسلوب ترسیمی عناصر و آبجکت ها،این آثار در رده دیوار نویسی های غیرهنرمندانه و BADART می گنجه،نمیشه به هر ترکیب “شتر گاو پلنگی” طرح جلد هنرمندانه اتلاق کرد!

  2. هر کسی سلیقه ای داره و من هم به شخصه این طور طرح ها رو نمیپسندم. احساس میکنم طراح با شلوغ کاری و جازدن عناصر گرافیکی (که خیلی هاشون هم کلیپ آرت اینترنتی هستن!) قصد فریب مخاطب و فرار از ایده پردازی رو داره.
    تاکید میکنم هر کی سلیقه ای داره و من به طور کلی با طرح های درهم و برهم و بازار شامی اصلا ارتباط برقرار نمیکنم هر چند غالبا مردم خوششون میاد
    در ضمن چنانچه طراح مورد نظر همه عناصر استفاده شده رو خودش ساخته بود (مثلاً مثل کارهای شلوغ هما دلورای) طرح از قدری ارزش برخودار میشد اما اینجا اغلب مصالح استفاده شده از اینترنت برداشت شدن که قطعا کار درستی نیست

  3. خدا پدر شرکت های کلیپ ساز را بیامرزد.کار یه عده راحت شد کمی ترکیب بندی بدانی ویه هارد کلیپ داشته باشی وتکنیک چاپ نقره کوب هم بدی خوب تمامه .چرا بریم پول دانشکده بدیم .اگه روکلیپ ها کار می کرد تغییرشون می داد یه چیزی !امادرکل کار ها خوبند وباعث رشد سفارش دهنده ها .بالارفتن سلیقه های مخاطب .

    1. الان من اين كليپ آرت ها رو ميدم به شما، شما يه طرح جلد درست حسابى بده به من!
      چرا بى ربط مى گى اخه دوست عزيز؟ مهم قدرت ذهنه… وگرنه تصوير و ارشيو براى همه ريخته… نه فقط واسه ايشون.

  4. در نوشتن نقد و صحبت کردن راجع به کار دیگران، این که خود ما چه احساسی داریم یا از چی خوشمون می آد یا چه جور کارهایی را دوست نداریم ملاک نیست.

  5. درک نمی کنم که چرا فحوای کلام و اصل مطلب را نمی گیرید و اون معنیی که باید را دریافت نمی کنید. چه چیزی جلوی چشم هاتون رو گرفته؟
    بنده که عرض کردم. نقد و “”صحبت کردن”” راجع به کار دیگران
    بد نیست که به اختلاف نظرها (نظرهایی که به دور از سلیقه ی شخصی و با توجه به معیارها و ملاک هایی که در ارزیابی آثار هنری تعیین شده، مطرح می شن) احترام بگذاریم. و از سلیقه ای و خودخواهانه نگاه کردن به کار دیگران بپرهیزیم.
    البته این ویژگی ها: نگاه سلیقه ای و گاهی خودخواهانه نه فقط در مورد هنرمندان بلکه به طور کلی در مورد همه ی نسل بشر وجود داره! چه شما و چه بنده ممکنه در مواقعی یه طرفه به قاضی برویم و بعد از مدتی تلنگری بخوریم و دریابیم که درست فکر نکردیم و درست عمل نکردیم.

    1. جالبه که پدرانه تلاش دارید من رو از گمراهی خارج کنید و چشم هام رو باز کنید. از این بابت ممنونم!
      اما دوست عزیز.
      «نقد» نوشتن نه تنها دانش و سواد میخواد بلکه وقت هم لازم داره! که حداقل من دومی رو ندارم اولی رو هم چندان مدعی نیستم توش.
      دقت کنید که اینجا ما «نظر» میدیم هر چند اختلاف داشته باشه و این هیچ اشکالی نداره. شما هم نقد ننوشتید و صرفا نظر شخصی خودتون رو گفتید.
      در ضمن من یکی دو تا دلیل آوردم برای اثبات حرفم و بی دلیل نگفتم بده و خوشم نمیاد. یعنی احساسی نظر ندادم. به این هم دقت کنید
      تاکید میکنم که قرار نیست همه مثل هم فکر کنن.
      شما تعریف کردید از این کارها، من هم نظر منفی داشتم بهش، هر دو نوشتیم و تمام! دیگه دلیلی نداشت بیاد به نظر من گیر بدید که چه میدونم چشمهاتو باز کن و سلیقه ای برخورد نکن و غیره.
      موفق باشید

  6. شما همچنان دارید سلیقه ای صحبت می کنید. در صحبت کردن و نظر دادن راجع به اثر دیگران این صحیح نیست. صحبت دیگه ای ندارم.

  7. راستی. بنده هم تاکید می کنم. شاید در صحبت کردن از اثر دیگران در یک شبکه ی اجتماعی، نظر شخصی چندان اهمیتی نداشته باشه و به درد بقیه نخوره. اگه بنا باشه همه نظرات شخصی خودشون را در مورد یه اثر بگن که اساسن امری است ضایع. و آب در هاون کوبیدنه. و هیچ فایده ای برای دیگران نداره. هر کدوم از ما چرا باید با نظرات شخصی خودمون وقت و ذهن خودمون و دیگران را هدر بدهیم؟ شما شاید فکر کنید که نظر بنده شخصی است ولی بنده نظر شخصی ام را ننوشتم. یا علی

  8. بسیار عالی! واقعا لذت بردم از دیدن این روی جلد ها. ترکیب بندی های خیلی خوب و جالب. ازدیاد عناصر با وجود سادگی کلی در اثر و همچنین وجود یونیفرم واحد. بسیار مودب و متین. برعکس خیلی مجلات که حتی آدم دلش نمیخواهد در دست بگیردشان، این مجلات را با افتخار میتوان روی میز گذارد و به آنها نگاه کرد لذت برد و خسته نشد.

  9. به نظر بنده” کلاژ هایی ” که ایشون انجام داده اند خام دستانه بوده و یادآور طراحی های پوستر های دهه ۵۰ هستند . ترکیب بندی شلوغ پر از ” همهمه ” بوده و تابع هیچ گونه اصول ترکیب بندی نمی باشد و اگر هدف ایشون دست یابی به نوعی ” وحدت در عین کثرت ” بوده متاسفانه نتیجه ترکیب بندی ها آشفتگی بوده است .

  10. به نظر من همين اندازه كه دوستان ترغيب به بحث در مورد كارها شدند يعني كارها جاي تامل داره
    دوستان چرا بايد اين اندازه جبهه گيري كنيم در مورد كاري كه در ناخودآگاهمون اذعان داريم كار متفاوت و فكر شده اي هست در حالي كه همگي هر روز با انبوه كارهاي بازاري و ضد هنر در كيوسك هاي روزنامه فروشي مواجهيم، چرا بجاي كوبيدن همديگه ، مشوق هم نيستيم تا راه باز بشه براي شمايي كه مطمئنا خلاقتر هستيد ، يك نفر يك تركيب بندي متفاوت و در عين حال وزين و مسجم ارائه كرده و از همه مهتر تونسته سفارش دهنده را مجاب به پذيرش طرح كنه ، اين يعني يك گام ساختارشكنانه به سمت ارتقاء بصري جامعه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *