لوگوی برند اسکی من

نایک مصمم است: «لوگوی برند اسکی من باید تغییر کند.»

این روزها، تنش‌های شدیدی بین نایک، تولیدکننده لباس‌های ورزشی و اسکی‌من، تولیدکننده پوشاک اسکی، در گرفته است. علت این تنش‌ها شباهت بسیار زیاد لوگوی اسکی‌من به لوگوی معروف جامپ‌من نایک است.

براساس آن‌چه در گزارش‌ها می‌خوانیم، این تنش‌ها به حدی شعله‌ور شده‌است که نایک چندین قرار توقیف برای این برند فرستاده‌است. نایکی از استفان فوجیک (Stephen Fucik) مالک اسکی‌من، خواسته‌است دیگر به‌هیچ‌وجه از این نشان تجاری استفاده نکند.

آیا در طراحی لوگوی برند اسکی من از لوگوی نایکی تقلید شده‌است؟

از آنجا که فوجیک علاقه وافری به ورزش‌های زمستانی داشت، تصمیم گرفت برند اسکی‌من را راه‌اندازی کند و در دسامبر سال 2020 بود که از لوگوی خود رونمایی کرد. در این لوگو تصویر مردی اسکی‌باز را می‌بینیم که در حال انجام حرکتی به نام دفی (daffy) است. بااین‌حال، برند نایک بر این باور است که این لوگو براساس لوگوی معروف آن طراحی شده است.

لوگو جامپ‌من نایک تصویری است از اسطوره بسکتبال مایکل جردن که در حال اجرای حرکت معروف خود یعنی اسلم دانک است. از اواخر دهه 80 بود که این لوگو معرفی شد و به‌سرعت همه آن‌ را شناختند و به‌واسطه آن لباس‌های ورزشی نایک نمادین شدند.

از طرف دیگر، اسکی‌من مدعی شده‌است که مراحل کار را به صورت قانونی دنبال کرده‌است و از طریق اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده (USPTO) لوگوی اسکی‌من را ثبت کرده‌‌است. فوجیک می‌گوید: «نایک بعد از گذشت زمانی طولانی از معرفی این لوگو دست به اعتراض علیه آن زده‌است و ما در مقابل او خواهیم ایستاد.»

نایک به صورت خیلی جدی نشان‌های تجاری را نظارت می‌کند و با برندهایی که از آن تقلید کنند به صورت قانونی برخورد می‌کند. برای این برند تفاوتی ندارد که آن بیزینس‌ها مثل اسکی‌من کوچک باشند و یا با برندهای بزرگی مثل راجر فدرار (Roger Federer) طرف باشد.

فوجیک در مقابل تاکید کرده‌است که چنین قصدی نداشته و اظهار کرده‌است که لوگوی برند اسکی من او صرفاً با الهام از ورزش اسکی طراحی شده‌است. همچنین، او اقرارکرده که کنارگذاشتن این لوگو ممکن است به کل بیزینس او ضربه بزند.

شکایت‌های قبلی از لوگوی برند اسکی من

نکته جالب توجه این است که این اولین باری نیست که اسکی‌من متهم به کپی‌برداری می‌شود. دین برنسون (Dane Burneson) مالک پیشین آسکلز (Aksels) که یک بوتیک کلاه‌فروشی در کلرادو (Colorado) است نیز اسکی‌من را به جرم کپی‌برداری متهم کرده بود. زمانی‌که نایک وارد این درگیر‌ی‌ها شد، دین برنسون تصمیم گرفت از شکایت خود صرفه‌نظر کند.

باوجود تمامی مذاکرات انجام‌شده با نایک، فوجیک گفته‌است که به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. بااین‌حال، او همچنان برای حافظت از هویت برند خود مصمم است.

در مطلبی که به‌تازگی در ماهنامه Brand New منتشر شده‌است، چنین نوشته شده: «اسکی‌من ،برند پوشاک اسکی، به دلیل شباهت لوگوی آن با لوگو معروف جامپمن نایک با نامه درخواست توقیف مواجه شده‌است.»

منبع: +


image 
imageimageimage