واقعیت افزوده / سجاد صبور

از همان ابتدای آشنایی ام با دنیای گرافیک و تصویرسازی دوست داشتم از فضای کاغذ فراتر روم، برای همین مجذوب گرافیک کامپیوتری و هنرهای دیجیتال شدم. با گذر زمان و آشنایی با رسانه های دیجیتال بیشتر وارد فضای رسانه های نوین بصری شدم.
مدتی بود تصمیم داشتم تا در صورت برگزاری نمایشگاه روی موشن گرافیک و رسانه های نسبتا جدید تمرکز کنم و هر چند کوچک به معرفی آنها بپردازم خوشبختانه فرصت برپایی چنین نمایشگاهی فراهم شد. پوستر، موشن گرافیک، ویدیو مپینگ یا همان پروجکشن مپینگ سه بعدی، هولوگرافیک، ال سی دی ترنسپرنت و واقعیت افزوده رسانه هایی بودند که تصمیم به ارائه نمونه هایی از آنها گرفتم. پوستر و موشن پوستر (Motion Poster) نمایشگاه را طراحی کردم و تصمیم گرفتم از واقعیت افزوده برای نمایش موشن پوستر روی پوستر چاپ شده استفاده کنم که البته بعدا همه کارهای چاپ شده از فریم های موشن گرافیکس ها را هم به صورت واقعیت افزوده پیاده سازی کردم تا با اپلیکیشن مربوطه قابل نمایش باشند. در ادامه شما را با این اپلیکیشن آشنا می کنم و امیدوارم شما هم بتوانید برای نمایش و پرزنت محصول یا آثارتان از آن استفاده کنید.

آشنایی با استودیو وب بیس (Web-based Studio) و اپلیکیشن Aurasma
امروزه اصطلاح واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) (VR/AR) خیلی استفاده می شود و همگی با آنها آشنا هستید، اما تا کنون به فکر ساخت و یا استفاده از این تکنولوژی ها بوده اید؟!
برنامه های VR و AR با روشهای مختلفی ساخته می شوند. برای مثال یکی از روش های طراحی و ساخت این برنامه ها استفاده ازSDK و موتورهای بازی سازی (Game Engines) مانند یونیتی (Unity) است. اما ابزارها و اپلیکیشن های بسیار دیگری نیز هستند که برای ساخت واقعیت افزوده می توان از آنها استفاده کرد و این ابزارها به راحتی این کار را برایمان انجام می دهند. اما اکثر این ابزارها پولی هستند و یا امکانات کمی در اختیار کاربران قرار می دهند مگر اکانت ویژه آنها خریداری شود که نسبت به امکاناتی که می دهند هزینه های متفاوتی خواهند داشت.

در این میان Aurasma یک استودیو وب بیس به همراه یک اپلیکیشن مجانی هست که خدمات ساخت واقعیت افزوده را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد. (البته برای شرایط خاص و موارد سفارشی هزینه دریافت می کند اما خدمات عمومی را مجانی ارائه می دهد.) شما می توانید به راحتی به وب سایت www.aurasma.com مراجعه و یک اکانت ایجاد و وارد محیط استودیو (Aurasma Studio) شوید. همینطور مستقیما با استفاده از اپلیکیشن Aurasma برروی گوشی های هوشمند هم می توانید اقدام به ساخت واقعیت افزوده کنید ولی خود این سیستم توصیه کرده است که از وب سایت آن برای ساخت واقعیت افزوده استفاده شود و از اپلیکیشن فقط برای جستجو و مشاهده آنها استفاده شود.

وقتی وارد محیط استودیو خود می شوید، شاهد سه بخش Discover, Assets, My Auras خواهید شد. Aura اصطلاحی است که این ابزار به واقعیت افزوده نسبت داده است. بخش Discover برای دیدن Aura های به اشتراک گذاشته است، بخش Assets قسمتی است که در آن فایل های مورد نیاز از قبیل تصاویر اصلی (Triggers) و ویدیوها (Overlays) را می توانید آپلود کنید (ویدیو ها، موشن گرافیکس ها و هر محتوای دیگر باید از قبل طراحی و ساخته شده باشند) و در بخش My Auras میتوانید Aura های ساخته شده را مشاهده کنید.

شما می توانید از قسمت Create New Aura اقدام به ساخت واقعیت افزوده خود کنید. کافیست مراحل را به ترتیب انجام داده و جلو بروید. اول تصویری به عنوان Trigger مشخص کنید و سپس فایل ویدیویی مورد نظر را برای Overlays انتخاب کنید و در نهایت Aura ی ساخته شده را برای عموم به اشتراک بگذارید .حال کافیست افراد دیگر نام کاربری شما را با اپلیکیشن جستجو کرده و سپس فالو(دنبال) کنند، سپس در محیط اپلیکیشن با گرفتن گوشی خود به سمت تصاویر مشخص شده شما که برای مثال می تواند یک پوستر، یک لیبل، یک بسته بندی و یا یک صفحه از یک کاتالوگ باشد، می توانند محتوای واقعیت افزوده را مشاهده کنند. به یاد داشته باشید محتوایی که مخصوص واقعیت افزوده ساخته شده است نتیجه بهتری خواهد داشت. برای مثال واقعیت افزوده موشن پوستر نمایشگاه که کل پوستر را پوشش می دهد تاثیر بهتری روی مخاطب دارد.


image 
imageimageimage