هفته گذشته چهارمين دوره سرو نقره اى با تمامى فراز و فرودها پايان يافت اما پرونده يكى از پروژه هاى آن به دليل حواشى مورد توجه واقع شد. پروژه بسته بندى شانا اثر حامد هادئى، برگزيده بخش بسته بندى بود كه مجموعه كامل آن را امروز خواهيم ديد. شائبه اى كه در فضاى مجازى ايجاد شد يكى از بخش هاى اين مجموعه را به نوعى متهم به كپى و يا شباهت به يك اثر غير ايرانى دانسته بود. روزرنگ علاوه بر توضيحات طراح مجموعه، حاصل تلاش او را براى اين پروژه پيش روى شما منتشر مى كند. توضيحات حامد هادئى را در ادامه خواهيد خواند:
«طرحی که بنده موفق به کسب جایزه در آن شدم مجموع بسته بندی های مرباهای شانا بود که شامل بیست طرح لیبل مى شد. پيش از اين، مدیریت شانا به بسيارى از شرکت های گرافیکی برای طراحی لوگو و بسته بندی مراجعه کرده و خواستار تغییر آن بود. مشکل اصلی این بود که محصول با آن لوگو و بسته بندی در شلف مغازه ها دیده نمیشد. ما برای رفع این مشکل پیشنهاد تغییر لوگو را دادیم. این شرکت قدمتی ٥٠ ساله دارد و با اينكه تغییر لوگو کمی ریسک داشت؛ اما شرکت به ما اعتماد کرد و اجازه این کار را داد و پس از بررسی کانسپت اولیه لوگو تايید شد و پس از آن در مرحله بعدی به تغییر لیبل رسیدیم. انتظار سفارش دهنده این بود که المان های مورد انتظار در لیبل بیشتر دیده و تصویر میوه ها بزرگتر شود، به گونه ای که برگ و قسمت هایی از میوه از لیبل بیرون بزند. این کار با توجه به امکانات محدود چاپ موجود در ایران مشکل بود. بنابراین کار چاپ این لیبل ها را به شرکت های ترکیه ای سپردیم. یکی از مهمترین چالش هایی که شرکت در بسته بندی قبلی با آن مواجه بود، طلاکوب بودن لوگو قبلی بود و وقتی نور روی محصول می افتاد لوگو به خوبی دیده نمیشد. آنها در طراحی جدید خواستار کار جدید و متفاوتی بودند و ما رنگ سازمانی خاصی مانند بنفش و نارنجی یا مشکی-طلایی و رنگ هایی دیگر پیشنهاد کردیم که از رنگ بنفش و نارنجی استقبال شد و تبدیل به رنگ سازمانی شانا شد. بدین صورت پس از تغییر لوگو، رنگ سازمانی هم تعریف کردیم، چرا که نداشتن رنگ سازمانی برای شرکتى با اين قدمت معضلی مهم بود كه رفع شد.
در مورد شباهت به اثر خارجى، قبل از هر صحبتی باید بگویم که بنده پیش طرح را که شامل طراحی و اتودهای اولیه لوگو و همینطور اسکچهای دستی که برای لیبل مربای لیوانی طراحی کرده بودم، براى داوران ارسال کردم. در خصوص انتقادات نیز بیشتر انتقادها روی طرح لیوان است. من نقد کپی برداری را قبول ندارم، ممکن است دو نفر در دو نقطه دنیا به یک موضوع مشترک فکر کنند. حقیقت این است که بنفش و نارنجی رنگی است که من روی آن فکر کردم و قبلا آن را پیشنهاد داده بودم. جالب است نقدها گاهی اوقات به قدری تند می شود که کلیت ایده پردازی و زحمت های چندین ماهه من را که برای خلق این مجموعه به وجود آوردم را به زیر سوال می برد. کلیت روند پروژه به این صورت بود که بعد از کار بر روی پروژه های تابلو سردرب و میز کانتر و اقلام تبلیغاتی، سفارش لیبل شرینک که لفاف لیوانی بود به من محول شد، طرح قبلی به صورت ترانسپارنت بود. ایده خوبی از آب در می آمد که طرحی که بر روی درب شیشه های مربا کار کرده بودیم را بر روی لیبل شرینک پیاده کنیم که به نوعی بتوانیم بنفش و نارنجی را در ذهن مخاطب تثبیت کنیم. خب لیوان موجود، از ظاهر و کیفیت خوبی برخوردار نبود و شفاف دیده شدن این کار را مناسب نمی دیدم. لذا تصمیم بر آن شد که کل طرح را با رنگ سازمانی بپوشانم و موقعیت خوبی دیدم که این کار را جزو cig کار ببرم و به نوعی از کارهایی که در اقلام تبلیغاتی می کردیم در این کار نیز بهره ببریم. لذا از فرم هایی که در درخت لوگو که حاوی اسپلش و فلور و نقوش اسلیمی بود و همینطور فرم هایی که در اقلام تبلیغاتی استفاده کرده بودم اول به صورت طراحی دستی و بعد اجرای کامپیوتری استفاده کردم که ماحصل کار لیبلی شد که فرم های شانا در آن به صورت روان و سیال با کنتراست رنگ بنفش و نارنجی جلوه می کرد. این فرم ها با فرم های موجود در محصول خارجی فرق دارد. این شباهت کاملا اتفاقی بود. ما برای مجموعه شانا، شاپینگ بگ و اقلام تبلیغاتی و چهار بسته بندی محصول طراحی کردیم که تنها طرح لیوانی به صورت اتفاقی شبیه محصول خارجی درآمد که باعث تعجب خود بنده نیز شد»