پوست اشتها آور میوه روی شیشه‌ها

یک تولیدکنندۀ محلی محصولات کشاورزی پروژۀ طراحی یک برند جدید در تولید مربای میوه و انواع توت را به استوديوی طراحی بکبون برندينگ (BackboneBranding)* محول کرد. به دلیل رقابت شدیدی که در بخش تولید مربای میوه وجود دارد باید کار منحصر به فردی برای ارائه به بازار آماده می‌شد. تولیدکننده فرمول جدیدی برای مربای میوه داشت و مواد خام لازم برای تولید محصولاتش را از باغ‌های خاصی انتخاب و برداشت می‌کرد. همچنین برای تمایز محصول از رقبا تصمیم گرفت از مواد طبیعی‌تر در دستورالعمل طبخ توت و میوۀ بیشتری در مرباها استفاده کند. هدف ما ابراز چنین مزایایی در مفهوم و طراحی برند بود.

با بررسی روش‌های بیشمار تصویرگری میوه‌ها و طراحی برچسب متوجه شدیم اکثر برندها در حوزۀ تولید مربا، یک چهارم یا نیمی از سطح شیشه‌های مربا را به تصویر میوه و ارائۀ پیام برند اختصاص می‌دهند. طی این بررسی‌ها و طرح ایده‌های اولیۀ بهترین روش برای انتقال مفهوم افزایش میزان مواد اولیه (میوه و توت) درشیشه‌های مربا،به راه حلی ساده رسیدیم: پوشاندن کل شیشه باپوست میوه.

بانگاه به میوه‌های مختلف درطبیعت یا سوپرمارکت‌ها جذب میوه‌هایی می‌شدیم که رسیده بودند و ظاهری جذاب داشتند. حس کردیم چنین ظاهری می‌تواند بهترین طراحی برای بسته‌بندی‌ها باشد. بنابراین تصمیم بر این شد کانسپت (Concept)** پوست اشتهاآور میوه روی شیشه‌ها منتقل شود. از لحاظ فنی، این کار با استفاده از تکنیک لفاف‌های جذبی لوله‌ای(shrink sleeve label)*** امکانپذیر بود. با این تکنیک، تقریبا کل سطح شیشه با لفاف طراحی شده پوشانده می‌شود و فقط کف شیشه شفاف باقی می‌ماند تا محصول قابل مشاهده باشد.

این بسته بندی با طراحی‌های متداول بازار برای بسته بندی مربا تفاوت معنی داری دارد و متضمن تأثیر بصری متمایزی در قفسه های فروش خواهد بود. به علاوه، راه حلی است بر دو مشکلی که هر تولیدکنندۀ تازه وارد به بازار با آن روبروست: اولا؛ این محصول با طراحی متفاوت و ظاهر رنگارنگ خود درون قفسه و کنار محصولات مشابه قرار می‌گیرد. ثانیا؛ طراحی پوست میوه بر روی لفاف با ماهیت طبیعی محصول ممزوج و تشدید می‌شود و واقعیت درون محصول را دقیقا به مخاطب منتقل می‌کند.

قسمت پرفراژ شدۀ لفاف در بالای بسته بندی و کنار درب شیشه به مشتریان امکان می‌دهد تا بدون نیاز به کندن کل لفاف، شیشه را باز کنند. لوگوی رنگی برند بون بریک بر روی درب سیاه بطری، هماهنگ با محصول درون شیشه رنگی شده است. این لوگو به سبک معروف برچسب موز، بر روی لفاف جذبی لوله ای طراحی شده برای محصول قرار داده شد؛ گویی مستقیم روی یک میوه چسبیده باشد، روی چیزی مثل مفهوم خود بون بریک. این نام، کانسپت بسته بندی را نیز شامل می‌شود.

در زبان ارمنی کلمۀ بریک (Bariq) به معنای «هدیه» و بون (Boon) به معنای «واقعی» یا «دقیق» است. بنابراین، مفهوم نام این برند «هدیۀ واقعی» که در حوزۀ محصولات کشاورزی می تواند به «هدیه ای از دل طبیعت» تعبیر شود.

همکاران طرح:
مدیر نوآوری: استفان آذاریان

مدیر پروژه: مری سارجیان

طراحان: استپان آذاریان، الیزا ملخاسیان

تصو یرگر: الینا بارسقیان

* BackboneBranding: یک استودیوبرندینگ درشهر ایروان ارمنستان است که به صورت کاملاحرفه ای درزمینۀ بسته بندی فعالیت می کند و تاکنون جوایز بسیاری از مسابقات معتبر بین المللی کسب کرده است. شعار معروف این استودیو عبارت است از: «طراحی نشانگر ذات برند و پویایی آن است.»

** Concept: در هنر به یک ایدۀ انتزاعی یا مفهوم کلی برای خلق هنری اتلاق می‌شود و معادل دقیقی در فارسی برای این مفهوم وجود ندارد.

*** shrink sleeve label: نوع خاصی از برچسب است که شکل لوله ای و 363 درجه دارد و با حرارت روی ظروف می نشیند، جذب شده و شکل آن را به خود می‌گیرد.

پروژه دیگری از این استودیو در روزرنگ را اینجا ببینید.


image 
imageimageimage