چگونه پنتاگرام به سامسونگ در طراحی مجدد زبان بصری آنها کمک کرد؟

کمپانی سامسونگ با آگاهی از قدرت تاثیرگذاری دیزاین بر روی کاربرانش و برای شکست دادن رقبای خود همچون اپل (Apple) به طراحی مجدد زبان بصری گوشی S8 پرداخت.

رابط کاربری در گوشی های سامسونگ دارای مشکلات بسیاری بوده است اما آنها قصد دارند آن را تغییر دهند و برند خود را بهبود ببخشند و از آن در گوشی جدید خود یعنی S8 رونمایی کنند.

برای انجام این کار آنها با آژانس بزرگ تبلیغاتی پنتاگرام در نیویورک تماس گرفتند. پنتاگرام به طور مستقیم با گروه طراحی تجربه کاربری UX سامسونگ کار کردند که این گروه راه کارهای جدیدی در زمینه UX طراحی کرده است و برای دیزاین بهتر نیاز به طراحان خبره داشت تا نه تنها یک رابط کاربری عالی بلکه یک زبان دیزاین جدید برای آنها طراحی کند.

ادی اپارا Eddie Opara یکی از طراحان ارشد و شرکای پنتاگرام به کمک تیمش با مطالعات بسیار در زمینه طراحی صنعتی سعی کردند الهاماتی در این امر بگیرند چرا که گوشی S8 برای داشتن صفحه منحنی در لبه های آن معروف است.

آنها این را از نظر فنی مورد بررسی قرار دادند و در نهایت اپارا به یک کانسپت دیزاین جدید رسید که نامش را Light and Line گذاشته است که برگرفته از این انحنای ظریف است. او این ویژگی را در تمامی آیکون ها پیاده سازی کرده است، اینکه چطور این منحنی در تمامی فرم های مختلف بوسیله خطوطی نازک ارتباطش را با انحنای لبه گوشی حفظ کند تا تماما یکپارچه بودن در آن حفظ شود.

هر آیکون در رابط کاربری از دوربین تا اپلیکییشن هواشناسی یا ضبط صدا و… شکلی جدید به خود گرفتند و انحنای شدیدی دارند که در آیکون های دیگر برندهای آندروید و یا آیفون نمی بینید.

اپارا حتی در طراحی تایپ فیس جدید نیز این موضوع را رعایت کرده است. از این رو آنها با تمرکز بر روی منحنی بودن همه عناصر به نوشتن یک کتابچه راهنمای جدید 12 صفحه ای برای تمامی محصولات سامسونگ در زمینه رابط کاربری نیز پرداختند.

سامسونگ علاوه بر پنتاگرام با طراحان مطرحی در سراسر دنیا در طول این چند سال همکاری داشته است. طراحانی چون نویل برودی Neville Brody برای طراحی تایپ فیس، با طراحان فرانسوی رونان و اروان بورولک Ronan and Erwan Bouroullec برای تلویزیون های خود و همچنین ایو بهار Yves Behar در طراحی قاب تلویزیون ها.

به هر حال اینطور که پیداست گویا پنتاگرام وظیفه خود را برای گوشی S8 به درستی انجام داده است و سامسونگ توانست موفقیت خوبی نسبت به سال گذشته داشته باشد و 20 میلیون گوشی S8 در سه ماهه دوم سال 2017 به فروش برساند و آنالیزها نشان می دهد که این رقم به 93 میلیون تا آخر امسال خواهد رسید. اما به هر حال سامسونگ راه درازی در پیش دارد تا بتواند رقیب دیرینه خود اپل را که توانست 50.8 میلیون گوشی را در سه ماه دوم 2017 به فروش برساند، شکست بدهد.

منبع


image 
imageimageimage