کتاب «ده عدد، ده قصه»

«یکی علایق من از دوران کودکی نقاشی بود؛ بهترین هدیه‌ای که در کودکی گرفتم یک کتاب ارژنگ از مدرسه و یک جعبه آبرنگ از پدرم بود. تابستان‌هایم همیشه در کلاس‌های طراحی می گذشت و با حضور در این کلاس‌ها با راهنمایی یکی از اساتیدم وارد رشته گرافیک در هنرستان شدم و این برای من نقطه عطفی برای فرونشاندن عطشم نسبت به طرح و رنگ بود…

پروژه پیش رو کتاب «ده عدد، ده قصه» است که ابتدای آفرینش آن در پایان‌نامه‌ام شکل گرفت.

با اینکه رشته کارشناسی را در رشته گرافیک گذراندم اما همواره علاقه اصلی و هنری من تصویرسازی بود. در طی دوران تحصیل به واسطه مطالعاتی که داشتم فهمیدم که ایران از نظر تصویرسازی داستانی بسیار غنی و از نظر تصویرسازی آموزشی که بار بسیاری را از نظر آموزش در کودکان نوپا به دوش می کشد فقیر و نادیده گرفته شده است (در بین این همه کتاب تصویری داستانی غنی، فقط به چند کتاب جزیی آموزشی کودکان برمیخوریم!)؛ به همین خاطر و به دلیل کمرنگ بودن جایگاه کتاب‌های تصویری آموزشی در ایران تصمیم  گرفتم که پایان نامه کارشناسی‌ام را در حوزه آموزش تصویری خلاق برای کودکان کار کنم (پایان نامه ارشدم نیز درباره تصویرگری آموزشی می باشد).
پروژه عملی پایان نامه کارشناسی‌ام درباره آموزش اعداد به کودکان 4 تا 6 سال است که به صورت خلاقانه و آموزش غیر مستقیم اعداد همراه با داستان سازی توسط کودک به جلو می رود. مکانیک کتاب به صورتی است که شما کتاب را به هر حالتی باز و بسته کنید باز تعداد مشخصی از حیوانات را درصفحه می‌بینید و کودک با باز کردن آزادانه کتاب، داستان مورد علاقه خودش را می سازد.

کودک در ارتباط با کتاب و نوع مکانیک آن حواس خود را به کار می اندازد و به روش غیر مستقیم با شمارش اعداد آشنا می شود و در حین قصه گویی با زبان خودش از تصاویر کتاب با تغذیه و محل زندگی حیوانات نیز آشنا می شود.
کتاب «ده عدد، ده قصه» در سال 95 توسط کانون پرورش فکری کودکان به چاپ رسید و در سال 96 جز 16 اثر راه یافته به جشنواره بلونیا بود و همچنین برنده 4 لاکپشت کتاب سال 96 بود.»

الناز پورسیستانی، فارغ التحصیل رشته کارشناسی گرافیک از دانشگاه نبی اکرم تبریز و ارشد تصویرگری از دانشگاه تهران مرکز است.


image 
imageimageimage