ماه گذشته، ناشر کتابهای کمیک دیسی طراحی جدید شخصیت بتمن را برای سری جدید خود به نام «Absolute Batman» رونمایی کرد. در حالی که اکثر طرفداران از طراحی پرعضله و اغراقآمیز شوالیه تاریکی استقبال کردند، یک موضوع باعث بروز اختلافات زیادی بین کابران شده است: بازطراحی عجیب نماد معروف بتمن.
در ابتدا، بسیاری تصور کردند که این فقط یک تغییر ساده در لباس است، اما به نظر میرسد که لوگوی آجری شکل خفاشی قرار است باقی بماند و برخی از طرفداران از این وضعیت ناراضی هستند، به طوری که بعضیها حتی خواستار کنار گذاشتن این طراحی توسط جیمز گان شدهاند. چه این طراحی را دوست داشته باشید یا نه، واکنش شدید به لوگوی جدید بتمن نشاندهنده اهمیت لوگوهای کمیک به عنوان نمادی برای گروههای طرفدار است و تأییدی بر اینکه نمیتوان همه را راضی کرد.
طراحی این لوگو که بسیار انتزاعی است، شامل یک شکل مستطیلی با لبههای ناصاف است که تا حدودی به نوکهای تیز بالهای نماد اصلی بتمن شباهت دارد. در حالی که طراحی جدید شخصیت بتمن وعده یک بروس وین بزرگتر و مرموزتر را میداد، طرفداران انتظار نداشتند این تغییرات در تمام جنبههای هنر کمیک جدید اعمال شود. طراحی لوگوی تخت و چاق با انتقادات تندی مواجه شده که باعث شده برخی از طرفداران خواستار یک بازطراحی کامل شوند.
یک طرفدار در شبکه اجتماعی ایکس (X) این طراحی را بهعنوان “طراحی تنبل” توصیف کرده، در حالی که دیگری پیشنهاد داده که این “لوگوی چاق و چله بتمن” یک “استراتژی بازاریابی عمدی” برای جلب توجه به سری کمیک جدید است. درخواستها برای تغییر طراحی به جیمز گان، مدیرعامل دیسی، هم رسیده، اما او در شبکه اجتماعی تردز (Threads) به طرفداران گفته که “هیچ اختیاری بر کمیکها ندارد!” بنابراین به نظر میرسد که باید با این طراحی جدید کنار بیاییم، چه آن را دوست داشته باشیم یا نه.
بهنظر میرسد که این لوگوی جدید، در زمینه طراحی شخصیت «Absolute Batman»، با سبک اغراقآمیز کتاب کمیکهای جدید همخوانی دارد و احساسی گرافیکی به لوگو میبخشد. از زمان معرفی این نماد در سال ۱۹۳۹، لوگوی بتمن تحولات زیادی را پشت سر گذاشته و قرار نیست هر طراحی مورد پسند طرفداران سرسخت قرار بگیرد. دیدن اینکه دیسی به سوی یک ظاهر بیشتر سبکدار حرکت میکند، جذاب است و دیدن چگونگی تکامل این سری و شخصیتهای نمادین دیگر در سری «Absolute Batman» هیجانانگیز خواهد بود.