«داستان طراحی «شکرشکن» از تحقیقات بازاری نشأت گرفت که تولید محصولات سلامتمحور را خواسته مشتریها میدانست. شرکت «آرا» هم که تخصصش در تولید هدایای تبلیغاتی و سازمانی مبتنی بر صنایع دستی است، برای تولید چند محصول در جلسات تحقیق و توسعهاش به این تصمیم رسید که یکی از این محصولات، هدیهای باشد که شامل دستگاه سنجش قند خون بشود.
طبق بررسیهای جهانی از هر ۱۲نفر یک نفر به دیابت مبتلا میشود و از هر دو نفر دیابتی یک نفر از دیابت خود مطلع نیست. در هر ۶ ثانیه یک نفر بر اثر ابتلا به دیابت جان خود را از دست میدهد و همین شد دلیل تولد این محصول که اندازهگیری و کنترل قند خون را حیاتی بدانیم.
ما به ترکیبی از سنت در طراحی و انتخاب سرامیکهای نسبتا مدرن برای داخل محصول رسیدیم. مهمترین گیاه کنترلکننده قند خون را در طب سنتی که «قرهقاط» است به عنوان دمنوش در آن گنجاندیم و توت خشک را جایگزین قند مصنوعی کردیم. عرق برگ زیتون را هم برای زمانی که امکان درست کردن دمنوش نیست در آن تعبیه کردیم و در آخر نیاز به یک پایینآورنده اورژانسی قند خون داشتیم که بطری کوچک سیاهدانه این نقش را بر عهده گرفت. دستگاه سنجش قند خون هم که کانسپت اصلی شکلگیری بود.
نام شکرشکن را هم از ادبیات کهن ایران وام گرفتیم که هم خوشگفتار باشد و هم آشنا و ایهامی هم به معنا و مفهوم مستتر در این محصول بزند.
در مراحل تحقیق برای طراحی، به نسخههای قدیمی کتب طب ایرانی موجود در موزهها مراجعه شد و هسته اصلی طراحی بستهبندی با جمعآوری عناصر تکرار شونده در این نسخهها شکل گرفت. متون از نسخهای دستنویس از کتاب «قانون در طب» ابوعلی سینا برگرفته شد و فضای طراحی به سمت نوع نگارش کتب طب قدیم تمایل پیدا کرد. متناسب با نوع طراحی، کاغذها، چاپ، شکل و نوع جعبه انتخاب شد و در نهایت تمام برچسبها، تگها، کاور دستگاه و منقسم با یک هویت مشترک آراسته شدند.»
طراح گرافیک و هویت بصری این پروژه را صدرا بهبودی مدیرآتلیه طراحی شرکت «آرا» بر عهده داشته است.