خبرگزاری کتاب ایران

هویت بصری جدید خبرگزاری کتاب ایران رونمایی شد

به گزارش روزرنگ و به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران از اخبار کتاب ایران (ایبنا)، در روز یکشنبه، هفتم آبان‌ماه ۱۴۰۲ مراسم رونمایی از هویت بصری جدید خبرگزاری کتاب ایران با حضور یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، احسان صالحی (دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت)، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیر مسئول خبرگزاری کتاب ایران) به‌همراه مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای انجمن نشر و اهالی رسانه‌ای کشور برگزار گردید.

فرآیند طراحی هویت بصری جدید خبرگزاری کتاب ایران یک سال پیش آغاز شد و با مشارکت بیش از بیست طراح گرافیک مطرح کشور پیش رفت. نسخه اولیه هویت بصری خبرگزاری ایبنا در چهل‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نمایش گذاشته شد. این نسخه مورد ارزیابی متخصصین رسانه، کتاب و ادبیات قرار گرفت.

شکل و فرم کتاب و هویت ایرانی رنگ‌ها

لوگو جدید خبرگزاری کتاب ایران در یک کتاب که به صورت باز و بسته نمایش داده می‌شود، قرار دارد و به تمامی مراحل خواندن یک کتاب از ابتدا تا انتها اشاره می‌کند. این کتاب به شکلی طراحی شده است که نمایانگر علامت تیک می‌باشد که به انتخاب کاربران ایبنا اشاره می‌کند.

در طراحی لوگوتایپ «ایبنا» و عنوان «خبرگزاری کتاب ایران» از حروفی با کشیدگی افقی استفاده شده است. این فرم باعث ایجاد حس آرامش و اطمینان به مخاطب می‌شود. همچنین در طراحی دندانه‌های متصل از فرم کتاب باز شده استفاده شده تا ارتباط با دنیای کتاب و مطالعه برقرار شود.

رنگ آبی لاجوردی که از رنگ‌های پرکاربرد در معماری ایرانی استفاده می‌شود، به عنوان رنگ اصلی هویت بصری انتخاب شده‌است. این رنگ با ویژگی‌های خاص خود مانند القای حس اعتماد و آرامش، به خوبی با دنیای کتاب و مطالعه هم‌خوانی دارد. رنگ مکمل و ثانویه نیز نارنجی انتخاب شده که با حس انرژی و پویایی خود، آبی لاجوردی را به تعادل می‌رساند.

در طراحی وب‌سایت جدید خبرگزاری کتاب ایران، تمرکز بر تعامل بهتر کاربران با حذف جزئیات غیرضروری و تمرکز بر تیتر و عکس به عنوان مهم‌ترین مولفه‌ها تأکید شده‌است.


image 
imageimageimage