هویت بصری صرافی

هویت بصری صرافی آلتین

دی‌ماه سال ۱۴۰۱، پروژه طراحی لوگو و هویت بصری برای گروه سرمایه‌گذاری و صرافی آلتین کلید خورد. زمینه فعالیت گروه آلتین در برگیرنده رمزارزهای دیجیتال، صرافی و سرمایه‌گذاری ارز است. هدف این گروه بین‌المللی تامین نیازهای مخاطبین سرمایه‌گذار جهت ورود به بازار ارز و رمز ارز است. مدت زمان بررسی ایده‌های اولیه طراحی و بستن پروژه یک ماه به طول انجامید. پردازش معنای واژه، خلق سمبل متمایز، ایجاد ارتباط بین نشان انتخابی و زمینه فعالیت این گروه سرمایه‌گذاری؛ گام‌های اولیه طراحی این پروژه بودند.


آلتین، واژه‌ای ترکی به معنای زر و طلای ناب است. جهت استخراج نمادی که به برجسته ساختن آلتین از میان نامدارهای این حوزه در عرصه بین‌الملل منتهی شود، قصد بر آن شد که حرف A از ابتدای واژه انتخاب شود و مورد پردازش قرار بگیرد و در تطابق با ارتباط گروه در زمینه‌ سرمایه، تغییراتی در آن اعمال شود.

هویت بصری صرافی آلتین
هویت بصری صرافی آلتین

القای احساس پایداری با حرف انگلیسی A

فضای سرمایه‌گذاری ارز و رمزارزهای دیجیتال، فضایی پویا و پرتب‌وتاب است. فردی که بناست زمام امور سرمایه‌گذاری خود را به گروهی فعال در این زمینه بسپارد می‌بایست به گونه‌ای اطمینان را در این ارتباط کاری تجربه کند.

طراحی نشان A، با حرف اول از نام گروه ALTIN و حرف نخست از الفبای انگلیسی با این قصد آغاز شد که احساس پایداری لوگو تثبیت شود. همزمان، باید از ابزارهایی برای ایجاد حس پویایی و خلق انرژی در این طرح بهره گرفته می‌شد. برای ایجاد احساس درهم‌تنیدگی هم‌زمان سکون و پویایی، لزوم بررسی عوامل مداخله‌گر دیگر در کلیت طرح پیش کشیده شد.

در این روند یکی از نمادهایی که می‌توانست به‌خوبی مورد استفاده قرار بگیرد “سکه” بود؛ ارتباط مستقیم این نماد با فعالیت گروه آلتین در زمینه بازار بورس سکه و ارز، فرصتی فراهم کرد که از این نماد در کلیت طراحی لوگو بهره‌برداری شود.

عامل بصری دیگری که در طراحی کلی می‌توانست مدنظر باشد، به تصویر در‌آوردن گروهی از افراد بود که پویا و پرتحرک هستند. در راستای نیل به مقصود که افزایش و محافظت از سرمایه مخاطب است جوش و خروش دارند، اما در عین حال از انسجام قابل اطمینانی نیز برخوردارند و این انسجام و اتحاد، عامل اصلی ایجاد ثبات روانی سرمایه‌گذاران در بازاری پرالتهاب است.

از منظر ظاهری، حرف A با فرم کلی مثلث شباهت دارد؛ این مشابهت را مبارک شمردیم، به این دلیل که زوایای مثلث بیانگر انرژی فزاینده است. لوگوی نهایی از ادغام مسالمت‌آمیز حرف A و مثلثی پراشتیاق زاده شد. یک هم‌نشینی موفق و کارآمد که نشان پایداری و نماد پرشوری‌ست.

طراحی لوگو و هویت بصری شرکت سرمایه‌گذاری آلتین
طراحی لوگو و هویت بصری شرکت سرمایه‌گذاری آلتین

انتخاب رنگ در فرآیند طراحی هویت بصری صرافی

الهام‌بخش نخستین در انتخاب رنگ لوگو، برگردان واژه آلتین به معنای زر و طلای خالص بوده است. انتخاب رنگ زرد برای نشان گروه سرمایه‌گذاری آلتین نه تنها به طور مستقیم بر زمینه فعالیت سودبخش گروه دلالت داشت، که از منظر دیگر رنگ زرد القاکننده حیات، پیشرفت و پویایی نیز محسوب می‌شود.

قصد کردیم رنگی که برای لوگوی گروه صرافی آلتین انتخاب می‌شود با حفظ هویت دیداری مجزا، هم‌خوانی و هم‌سویی انرژیک خود را با رنگ لوگوی گروه سرمایه‌گذاری حفظ کند. پس از رنگ نارنجی استفاده کردیم. انتخاب پس زمینه مشکی برای طرح‌های زرد و نارنجی رنگ، نه تنها به منظور ایجاد فضایی رسمی بوده است، بلکه به منظور برجسته‌سازی و چشم‌گیر ساختن این دو رنگ پرنشاط نیز از بستر مشکی رنگ بهره بردیم.

الهام‌بخش نخستین در انتخاب رنگ لوگو، برگردان واژه آلتین به معنای زر و طلای خالص بوده است.
الهام‌بخش نخستین در انتخاب رنگ لوگو، برگردان واژه آلتین به معنای زر و طلای خالص بوده است.

هویت بصری صرافی با فرم سکه

سیستم یکپارچه هویت بصری آلتین، توسط نماد سکه که در نشان وجود دارد تامین شده است. فرم مدور سکه، با چرخشی نرم و منعطف در قالب تصویر در فرمت خط و سطح به بازی گرفته شده است اما در عین حال، با تامین حس حرکت، توانسته است یکپارچگی هویت دیداری مدنظر را حفظ کند.

به این دلیل که فرم سکه در طراحی لوگو عاملی برجسته به نظر می‌رسد، سعی شده است با استفاده از چرخش خطی در محورهای افقی و عمودی و فضای خالی حاصل از این حرکت، از سکه به عنوان عنصر هویت بخش طراحی بهره‌برداری شود. عنصری که در بخشی از طراحی فرمت تکرارشونده و متوالی دارد، و گاها سطح کامل آن به تصویر در آمده است تا هویت بصری گروه آلتین را القا کند.

گزینه های الهام بخش در خلق هویت بصری حرف اول کلمه آلتین ( A )، فرم سکه، نماد گروه، فرم مثلث، سرمایه، پویایی

چالش های تلفیق لوگو و هویت بصری

چالش طراحی زمانی مجال بروز پیدا کرد که شکل‌گیری ابتدائی لوگو به صورت خودجوش و طبیعی وقوع یافته بود، اما خلق هویت آن به پردازش و تلفیق گسترده نمادها و مفاهیم وابسته بود. برداشت اولیه فرم مثلث‌گون حرف اول آلتین، گام بدیهی و استوار این روند می‌نمود، گرچه نیاز شدیدی به تولید خلاقانه نماد مرتبط و هم‌خوان احساس می‌شد. با انتخاب نشان سکه به منزله گام بعدی، چالش اساسی نحوه چیدمان و جاگذاری این نشان مدور در فرم اولیه‌ای بود که از سه زاویه اصلی تشکیل شده بود. به‌دست‌آوردن ریتمی چشم‌نواز از ترکیب خطوط منحنی سکه و زوایای بسته حرف A، چالشی بود که روند طراحی را به چرخش خطی فرم سکه رهنمون کرد. در نهایت، هم این چرخش در محورهای مختلف بود که پایه‌گذار هویت بصری غایی طرح شد.
تجربه طراحی این پروژه در فضای پویا صورت گرفت که این بخش از لذت‌بخش‌ترین تجربه های این پروژه بود.

[xyz-ips snippet=”6166″]