« قرار بر این بود که برند بالبا به عنوان یک محصول لبنی، آن هم در یک پکیج کاملی از شیرهای اِسانسه، وارد مَراتع سرسبز ولی بسیار بلند موفقیت در بازار رقابتی شدید این دسته محصول گردد. مسلّم باید با رقبای بزرگی چون: دامداران، عالیس، روزانه، کاله، میهن و … شاخ در شاخ می شد و بلکه می توانست به مدد هویت برندی قرص و محکم، در ابتدا به لانچ محصول در بازار و قاعدتا سهم منصفانه ای از آن فکر کند.
مهمترین چالش پیش رو برای هر برندی، طبیعتا کسب سهم بازار در ذهن مشتری است. امروزه نبرد برندها نه در نمودارهای فصلی بازار، بلکه در پیچ و خم ذهن متفکر و قلب عاطفی مخاطبان است.
مسلما دامداران از امتیاز رهبری در این بازار ( ارائه شیرهای اسانسه) برخوردار است و برندهایی از قبیل کاله و بویژه عالیس با سرمایه گذاری سنگینی بر روی هویت ملموس و بصری برندشان با هم و با دامداران در رقابتی شدیدند.
حال سوال اینجاست که چطور می توان در این بازار شدید و شلوغی که برندهای لبنی، بزرگ و کوچکشان همه ماما کنان به فکر فروش بیشترند، دسته ی خاصی از مشتریان را هدف گیری نمود و جایگاه برند بالبا را در ذهن ایشان مستحکم و پایا کرد؟!!
قطعا قرار نبود که مشتریان بالبا، همان افرادی باشند که شیرهای سادهی دامداران را می خرند، لذا میدان عمل جهت کنار گذاشتن ایده های اولیه برای ما بازتر دیده شد…
طبیعتا نیاز محصولات مصرفی در حوزه خوراکی ها به لوگوتایپ بسیار بیشتر از لوگو می باشد. کما اینکه امروزه این مَسکات ها هستند که حرف اول را می زنند. ما اتودهای اولیه را صرفا متمرکز بر طراحی لوگوتایپ بالبا آغاز کردیم. به هر حال به این هم فکر می کردیم که چطور می شود این برند یک مَسکات ( به مثابه ی تصویری قابل ادراک و آشنا از محصول) هم داشته باشد.
باور کنید بسیار اتفاقی متوجه شدیم در حین پردازش اتودها، لوگوتایپ بالبا عجب شاخ و برگ و کوپال و اینهایی می تواند باشد، برای آن پوزهی زرد رنگی که زیرش کشیده بودیم.
خوشحال شدیم که به تلفیقی شیرین و گویا و بسیار ساده؛ چه در مفهوم و چه در فرم، رسیده ایم. سادگی رسیدن به این تصویر و البته سادگی خود تصویر باید در تمام هویت بصری که عمده ی آن بسته بندی محصولات بود تسرّی داده می شد.
قدر مسلّم، این سادگی در برخورد با بسته ها و بسندگی به حفظ ضروریّات، موجب فراهم آمدن میدان بصری وسیعتری برای شاخ به شاخ شدن این نماد (تلفیق لوگو و لوگوتایپ) با برندهای رقیب گردید.
بالبا؛ نامش، هویتش، فرمولاسیون محصولش، هویت بصری برندش، برُرویش حتی شاخهای نرم و ضخیمش، ورودش به بازار مصرف؛ همگی و همگی از یک منطق مینیمال به معنای حذف زوائد و حفظ ضروریات بهره مند است.
البته در نهایت به این نکته هم باید اشاره کنم که سفارش دهندهی محترم، ایده و طرح ما را بنابر دلایلی که مسلما به برند و برندسازی مربوط نمیشد قبول نکرده و رفت که رفت!»
توضیحات TocoStudio و طراح گرافیک آن علی زیبایی را درباره روند انجام سفارش و چگونگی شکل گیری هویت برند بالبا را خواندید. همراه روزرنگ باشید برای دیدن این پروژه.