بسته بندی زعفران
بسته بندی زعفران

طراحی بسته بندی زعفران برادران حسینی

در پروژه روز این هفته روزرنگ، طراحی بسته بندی زعفران برادران حسینی که توسط سید سجاد ایزدی انجام شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد. شرکت برادران حسینی از سال 1963 تا کنون با هدف ارایه محصولات سلامت محور، انواع خشکیار، آجیل و ادویه‌جات مختلف را بسته‌بندی و  روانه بازار می کند.

طراحی بسته بندی زعفران برادران حسینی

سجاد درباره داستان و فرایند طراحی این پروژه می‌گوید:

«شرکت طی سفارشی تصمیم گرفت تا بسته بندی جدیدی برای محصول زعفران 8 گرمی خود روانه بازار کند. همانطور که می‌دانید کشت زعفران در ایران و علی الخصوص در شهر مشهد بسیار زیاد و از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار است و علت آن، ژنوم این گیاه و اقلیم مناسبی است که در این شهر برای کاشت این محصول وجود دارد.

و اما موضوع پروژه طراحی بسته بندی زعفران ۸ گرمی بود که در ابتدا در یک ظرف کریستالی و ظرف کریستالی در یک جعبه نفیس به عنوان جعبه مادر و در نهایت در یک جعبه دسته دار به عنوان شاپینگ قرار می گرفت که قرار بود این بسته بندی بیشتر جنبه سوغاتی و هدیه داشته باشد و به همین جهت میزان نفیس بودن یا نبودن آن بری سفارش دهنده بسیار حائز اهمیت بود.

از آنجایی که این محصول از لحاظ ارزش غذایی خواص بسیار زیادی دارد و بعد از استفاده باعث ایجاد نشاط و شادابی می‌شود تصمیم گرفتم این شور و نشاط را در فردی نشان دهم که با کمک پرندگان افسانه‌ای که در حال رقص هستند برداشت زعفران را انجام می‌د هند.

از این رو نوع اجرا برایم خیلی مهم بود چون باید می‌توانستم حال و هوای ایرانی بودن را القا کنم. بعد از تامل و تدقق روی این موضوع به این نتیجه رسیدم که باید از هنر نگارگری استفاده کنم که طرح آن القا کننده قدمتش باشد و اگر مخاطب در هر نقطه از جهان این محصول را دید یا از طریق آشنایی با این هنر یا اگر هم نمی‌دانست با جستجویی ساده متوجه محل تولید و در نهایت کیفیت محصول شود.

بهترین رنگی که برای این محصول می توانستم در نظر بگیرم، رنگ بنفش بود که از خود گل زعفران نیز الهام گرفته شده است و با خورشیدی که به صورت hot foil gold از پشت شخصیت مشخص بود طرح خود را تکمیل کردم.

نکته‌ای که برای من بسیار اهمیت داشت این بود که در تمامی وجوه این بسته، حس ایرانی بودن القا شود تا حتی در نوع حاشیه دور خورشید سعی کردم با استفاده از گل و نقوش ایرانی این حس را انتقال دهم.

تمامی مراحل تولید این اثر از ابتدا به شکل دستی، انجام و رنگ آمیزی شد و در نهایت به صورت دیجیتال اصلاح و آماده سازی برای چاپ نهایی شد. تکنیک‌هایی که در این کار انجام شده: Emboss , hotfoil بوده که سپس به وسیله تکنیک varnish water based مات و براق شد تا در جهت حمایت از محیط زیست گام موثری برداشته باشد.

با توجه به گذشت تولید چندین ماهه این محصول خوشحالم که بگویم این محصول توانسته قدم موثری در فروش هرچه بیشتر  بردارد و بسیار موفق عمل کند. البته این را هم باید بگویم که اگر موفقیتی در کار مشاهده می‌شود مدیون همکاری با دوست عزیزم محسن قراری بوده است.»

نگارگر: استاد عامری
عکاس: محمد متری