طراحی جلد با استفاده از الگوریتم معناشناختی

«کتاب‌ها از راه نوشتار، تجربیات انسانی را به اشتراک می‌گذارند. دریچۀ ارتباط با این جهان یک تصویر است؛ عنصری که اشتیاق و کنجکاوی را در مخاطب برمی‌انگیزاند و او را به هم‌نشینی با کلمات فرامی‌خواند. تصویر به عنوان طرح روی جلد، بازنویسی تصویریِ متن در قالب یک فریم است. برای خلق این تصویر، طراح نیاز به درک همه‌جانبه و تسلط کامل به محتوا دارد و باید نسبت به مکاتب، سبک‌ها، و ژانرها و البته مخاطب آن اشراف داشته باشد.

روش من این است که کتاب را می‌خوانم و با استفاده از یک الگوریتم معناشناختی پیام کتاب را به یک تک‌جملۀ کلیدی خلاصه می‌کنم و کلیدواژه‌های مرتبط با آن را لیست کرده و در قالب یک مودبرد تصاویر، پالت‌های رنگ، فونت و هرچیز مرتبط با آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنم. علاوه بر این، سبک ادبی و یا علمی و حتی ارزش قلم نویسنده را ارزیابی کرده و در مقابل، پرسونای مخاطب احتمالی را ترسیم می‌کنم تا بتوانم تخمین کنم مخاطب چه میزان سواد بصری دارد.

پس از پردازش این اطلاعات و با در نظر گرفتن درخواست‌ها و ملاحظات ناشر و مولف، ایده‌پردازی را آغاز می‌کنم. مجموعه پیش رو طرح جلدهایی هستند که با این فرایند کار شده‌اند و اغلب با اتود اول نهایی شده‌اند…»

محمدعلی خفاجی، طراحی گرافیک را از سال 1380 بصورت تجربی آغاز کرد و در ادامه تحت نظر قباد شیوا بصورت آکادمیک مبانی دیزاین را فراگرفت. او به نرم‌افزار علاقه زیادی دارد و در میان طراحان به تسلط و ابتکار در گرافیک رایانه‌ای و اصول فنی دیزاین شناخته می‌شود.