فونت اختصاصی «ایرانسل»

«از سال ۸۵ که ایرانسل شروع به کار کرد، برای استفاده در هویت سازمانی‌ خود فونتی را برگزیده و در طی این سال‌ها تغییری در این انتخاب ایجاد نکرده بود. تا این که در بهمن ماه سال گذشته، هم‌زمان با بازطراحی و تغییر هویت بصری جدید ایرانسل، فونت جدیدی در تبلیغات و لوگوی این اپراتور مورد استفاده قرار گرفت.

فونت قبلی این شرکت (یاقوت) نقاط ضعفی داشت که مهم‌ترینِ آن‌ها ناهماهنگی‌اش با شخصیت ایرانسل بود. با توجه به این نیاز سنجی که ایرانسل به‌عنوان برندی با روحیه‌ی جوان و پیشرو و همچنین با داشتن مخاطبانی جوان نیاز به هویت بصری و نوشتاری ویژه‌ای هم‌سو با شخصیت خود داشت؛ از طرفی فونت یاقوت توانایی برطرف کردن نیازهایی مثل خوانایی و جلب توجه در رسانه‌های محیطی نظیر بیلبوردها و وبسایت‌ها را نداشت، انحصاری نبودن فونت نیز مشکل بزرگ دیگری بود که باعث می‌شد هر برندی، در هر حوزه‌ی کاری مرتبط یا نامرتبط، بتواند از این فونت استفاده کند؛ با توجه به اهمیت بسیار زیاد نوشتار و حجم بالای آن در رسانه‌های تبلیغاتی، طراحی فونتی اختصاصی می‌تواند تأثیر زیادی روی جایگاه یک برند بگذارد.

فونت ایرانسل فونتی جوان و پر انرژی است که با توجه به شخصیت برند ایرانسل و مخاطبان این اپراتور طراحی شده است. فرم‌ کاراکترها بسیار ساده و آشناست. تلاش بر این بوده که هم در فرم، و هم در تقسیم ضخامت‌ها تعادلی میان ساختار هندسی و ارگانیک برقرار شود.

تناسبات این فونت طوری تعیین شده تا خوانایی کامل و با کیفیتی را ارائه کرده و در عین حال مدرن و امروزی باشد. دندانه‌های بلند و واضح، چشم‌های بزرگ و فضای سفید سخاوتمندانه‌ی درون حروف و میان کلمه‌ها، خوانایی فونت را در هر شرایطی تضمین می‌کند. با توجه به استفاده‌ی زیاد ایرانسل از اعداد و علائم، مانند ستاره، مربع و… و اهمیت آن‌ها، این کاراکترها با وسواس بسیار زیاد و بررسی‌های مکرر طراحی شد تا به‌طور کامل با حروف هم‌آهنگ باشند. همچنین به دلیل فراوانی استفاده‌ی اصطلاحات انگلیسی در نوشته‌ها (مانند 4G، TD-LTE و…)، سازگاری نوشتار فارسی و انگلیسی ضرورت داشت.

در طراحی فونت ایرانسل توجه ویژه‌ای به کاربرد این فونت شده است. به‌طوری‌که هم مناسب فضای چاپی و هم فضای دیجیتال باشد. هم در اقلامی که دارای نوشته‌های بلند و طولانی است، مانند کاتالوگ و بروشور، وظیفه‌ی خود را درست انجام دهد و هم در تبلیغات محیطی، مانند بیلبوردها.

حروف ترکیبی و حروف جایگزینِ طراحی شده برای این فونت، امکانات تایپوگرافیک زیادی را در اختیار طراح قرار می‌دهد تا طرح‌هایی زیبا، کاربردی و اثرگذار تولید کند.»

فونت ایرانسل توسط «رضا بختیاری فرد» در ۶ وزن مختلف طراحی شده است که  وزن‌های اکسترالایت، لایت و بولد آن  نیز با همکاری امید امامیان انجام شده است.



  1. این فونت تفاوت چندانی با بقیه فونت هایی که آقای بختیاری فر طراحی کردن ندارد یعنی تفاوت ها برای مخاطب عام خیلی کم و قابل اقماض است
    این فونت با نیان یا رویا بخ چقدر فرق میکند واقعا؟ منظورم این است که تفاوتی که ما و هر بیننده غیر متخصص دیگری بین فونت یاقوت و مثلا نازنین احساس میکند بین فونت ایرانسل و نیان هم وجود دارد؟ البته این مشکل همه گیری است و در وادی طراحی فونت به غیر از چند اتفاق مانند دیبا و بهمن در چند سال اخیردچار تکرار مکررات هستیم. به شخصه فونت های زیادی سراغ دارم که با گرته برداری از ادوبی عربیک ساخته شده اند و به ندرت فونتی کاملا جدید وارد بازار گرافیک ایران می شود.

  2. تایپ دیزاین در ایران بعد از ظهور و بروز اولیه طی چند سال اخیر و مشخصا بعد از فروکش کردن هیجانات ناشی از ارائه قلم جریان‌ساز «ادوبی عربیک»، تا اینگونه به مرحله تکرار نرسد شاهد قلم های تازه و رویکردهای متنوع تر در این حوزه نخواهیم بود. ارائه چنین قلم هایی هر چند نشان از تکرار، درجازنی و توقف مسیر رشد تایپ دیزاین در ایران دارد اما با نگاهی خوشبینانه نویددهنده‌ی اتفاقات تازه در آینده نزدیک خواهد بود. امید که چنین باشد.

    1. علت تکراری شدن قلم ها در تعداد کم طراحان در این زمینه است. تایپ دیزاین در دانشگاه ها تدریس نمیشود و به اصطلاح اساتید در این زمینه اطلاعاتی ندارند. ای کاش طراحان با استعداد که کم نیستن میتوانستن از دانش اساتیدی مثل استاد دامون خانجانزاده بهره ببرند. بی شک رقابت اگر در این زمینه مانند سایر زمینه های گرافیک باشد شاهد رشد تایپ دیزاین خواهیم بود.

  3. مشابه به فونته تشرینه از خیلی جهات.
    اما واقعا زمانی که روی بیلبورد ها دیدم نگاهم رو کاملا جذب کرد و کنجکاو شدم ببینم چه فونتیه.
    تبریک به آقای بختیاری فرد و به امید کارهای بهتر و جذابتر.

  4. این که خود فونت دیودرام اربیکه که !!!
    آقای بختیاری میشه یه کم توضیح بدن غیر از اسم طراح فونت و اسم فونت کجای حروف را لااقل کمی تغییر دادن؟

  5. کاراکتر ممیز (خط کج کوچک) و اسلش (خط کج بزرگ) که برای تاریخ استفاده میشه، جابجا استفاده شده.
    در ضمن رقم نهم عدد پی اشتباه نوشته شده.
    باید ۳ باشه. 🙂

  6. آخه این کجاش شبیه رویا و نیان ودیودرام هست. اگر متخصص نیستید لااقل بزارید کنار هم بعد قضاوت کنید.
    این فونت متن چه ربطی به فونت کاملا نمایشی بهمن و دیبا داره؟!!
    اون نظر که بعد ادوب عربیک دیگه تایپ خوب نداشتیم هم دیگه خیلی خدا بود.
    طراحان گرافیک کی می خوان این تنگ نظری را کنار بزارن!

    1. دیودرام اربیک رو گزاشتم کنارش برای مقایسه و آپلود هم کردم که اینجا لینکشو بزارم ولی روزرنگ عزیز تایید نکرد کامنتمو !!!
      شمام بزار کنار هم متوجه میشی دوست عزیز

    2. منم سعی کردم مقایسه کنم ولی واقعا تفاوت ها کم نیستن.
      میدونم توی نگاه اول خیلی از این فونت ها به نظر میتونن مشابه هم باشن. ولی خب بستگی به حساسیت چشم و قدرت تشخیص ما هم داره. نمیدونم کسایی که نظر داشتن این فونت خیلی مشابهه چقدر از منظر “کلی نگرانه” انتظار دیدن ظاهری متفاوت دارن. ولی در جزیی نگری که یه طراح داره همه چیز خیلی فرق میکنه. فونت های فارسی خیلی چالش های زیادی دارن. کنترل کردن شخصیت یکپارچه برای فونت فارسی کار آسونی نیست.
      اگه دوستان طراح یکم خردمندی بیشتری داشته باشن و مقابل تلاش های همکاراشون گارد نگیرن اتفاقای بهتری می تونه بیفته. ما همه جزو یه صنف هستیم. پیشنهاد می کنم از اینکه به جایی رسیدیم که یه شرکت ایرانی حاضره فونت مختص خودش براش طراحی بشه خوشحال باشیم. این یعنی فرصت های تازه تر برای دوستانی که مهارت و دانش طراحی فونت رو دارن. اگه دوستان منتقد آقای بختیاری فرد از ایشون توانا تر هستن، دست به کار بشن. هنوز شرکت های بزرگ ایرانی دیگه ای هم هستن که می تونن فونت های فوق العاده شما رو داشته باشن.

  7. بنده به عنوان یه گرافیست به داشتن هموطنانی مثل آقای مسلم ابراهیمی و رضا بختیاری فرد افتخار میکنم. ان شاء الله روز به روز شاهد کارهای زیباتر از شما بزرگواران باشیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *