بداهه نویسی با ليلا

حرکت سریع دست، تغییرات ضخامت خط و حرکت‌های خودکار با بررسی و الگوبرداری از جزوه‌ها و نوشته‌های یک نفر، ایده اصلی طراحی فونت « لیلا» است. قلمی که به گفته طراحش « رضا بختیاری فرد» بیشترین تلاشش دوري از مصنوعی بودن نوشته و القاي حس بداهگی است. سایر پروژه های این طراح در روزرنگ را می توانید اینجا ببینید.

« فونت لیلا را بر پایه دست‌خط خواهرم طراحی کرده ام. سال ۱۳۸۷ کار بر روی این مجموعه را آغاز و وزن Regular آن در سال ۱۳۹۳ کامل شد. لیلای Light و Bold نیز در سال ۹۵ طراحی و اجرا شدند. تلاش کرده ام با استفاده از مرکب ها و جایگزین‌های متنوع، از تکرار زیاد فرم‌ها جلوگیری و حس بداهه نوشتن را تقویت کنم. چند نکته کلیدی در فرایند طراحی این قلم به من کمک کردند تا پروژه را به نحو مطلوبي پیش ببرم. براي انتقال بداهگی دست‌خط و جلوگیری از مصنوعی شدن قلم، به‌جای اینکه از نویسنده بخواهم حروف، کلمه و ترکیب‌های خاصی را بنویسد، نوشته‌های سریع و ناخودآگاه او مانند جزوه‌های درسی را به‌دقت بررسی و از آن‌ها الگو گرفتم. بعد از آن ترکیب‌های مورد نظرم را در نرم‌افزار CorelDRAW به‌صورت وکتور اجرا کردم. بعضی از حروف و ترکیب ها که دارای چند شکل بودند بعد از اجرای وکتور و انجام تست‌های مختلف انتخاب نهایی شدند.

برای القای بیش‌تر حس بداهگی بسیاری از حروف با چند شکل تعریف شده اند و در موقعیت‌های مختلف به‌طور خودکار و یا دستی تغییرشکل می‌دهند، اشکال متفاوت نقطه هم به همین منظور طراحی شده اند. منحنی‌ها در نقاط برخورد به‌ گونه‌ای اجرا شده که امتدادها حفظ و همپوشانی داشته باشند. با این کار بازنمایی حرکت روان خودکار طبیعی‌تر و درست‌تر و هم‌چنین ویرایش و تغییر وزن حروف سریع‌تر و راحت‌تر است. سعی کرده ام تمام ویژگی‌های وزن Regular در وزن‌های Light و Bold نیز حفظ شود؛ با این تفاوت که فقط قطر خودکار نویسنده تغییر می کند.» خانواده‌ی قلم لیلا از طریق وب‌سایت نرم‌افزاری « مریم» به فروش می‌رسد.

leila-present-2016-1

leila-present-2016-2 leila-present-2016-3 leila-present-2016-4 leila-present-2016-5 leila-present-2016-6 leila-present-2016-7 leila-present-2016-8 leila-present-2016-9 leila-present-2016-10 leila-present-2016-11 leila-present-2016-12 Leila Present - 2016 leila-present-2016-14