اهمیت رنگ و میزان تاثیر آن بر روی مخاطب، این روزها برای همه واضح و مبرهن است. افراد زیادی برای رونق کسب و کارشان به دنبال رنگ هایی هستند که مورد پسند مخاطبشان باشد. رنگی که بتواند توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند. دانستن روانشناسی رنگها یکی از مواردیست که به کار شغلهای زیادی می آید. چه گرافیست باشید، چه کارفرما، چه خانهدار و چه طراح لباس وخیاط دانستن تاثیر هرکدام از رنگها میتواند برایتان مفید باشد. بارعایت روانشناسی رنگها می توانید تاثیر پیامتان را افزایش دهید.
لوگو و آرم تجاری اولین چیزی است که مخاطب و مشتری برند آن را میبیند. رعایت روانشناسی رنگ در طراحی لوگو تاثیر بسیار بالایی بر میزان اثرگذاری بر روی مخاطب دارد. در این مطلب می خواهیم با هم به اهمیت و تاثیر رنگها بر روی مخاطب بپردازیم. در ادامه باهم مثالهایی از برندهای معروف را بررسی میکنیم.
رنگ قرمز، رنگ هیجان وقدرت
رنگ قرمز، احساس هیجان با خود به همراه دارد. این رنگ گاهی نیز معنای خشم و قدرت را القا می کند. تحقیقاتی که بر روی رنگ قرمز انجام شده نشان می دهد، طبع گرم رنگ قرمز و ویژگی های آن باعث افزایش ضربان قلب و بالارفتن فشارخون می شود. همین ویژگی باعث می شود، رنگ قرمز انرژی و توان، توجه و تمرکز و پشتکار و اشتیاق را تقویت کند. این رنگ امروزه در شرکت های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد.
برندهایی که رنگ قرمز در آنها مورد استفاده قرار گرفته است:
کوکاکولا
کوکاکولا یکی از شناخته شده ترین برندهای تولیدکننده نوشیدنی در دنیاست. این نوشیدنی به دلیل موفقیتش در این سالها، به عنوان نماد فرهنگی آمریکا شناخته می شود. این برند به حدی موفق و شناخته شده است، که دومین کلمه شناخته شده در دنیا نام کوکاکولا است.
در رابطه با علت انتخاب رنگ قرمز، دو نکته مهم وجود دارد. رنگ قرمز رنگ بسیار تاثیرگذاری است. هم اینکه همراهی این رنگ با سفید، یادآور بابانوئل در ذهن مخاطب است. برای همین کوکاکولا در تبلیغات برند از بابانوئل استفاده میکند.
بیشتربخوانید: گرافیک دیزاینر کیست و چه مهارتهایی باید داشته باشد؟
تارگت
تارگت دومین خرده فروشی بزرگ جهان، پس از والمارت است. این برند جزو 50 برند برتر جهان محسوب میشود. علت انتخاب رنگ قرمز از سوی این برند را باید تلاش این برند برای رقابت با برند والمارت دانست. برند والمارت از رنگ آبی استفاده کرده است، رنگی که به عنوان محبوبترین رنگ در جهان شناخته شده است. به همین دلیل تارگت از رنگی درست نقطه مقابل آن استفاده کرده است. دلیل این انتخاب این است که به صورت جدی بتوانند خود را از رقیب اصلی، متمایز سازند.
ودافون
بزرگترین شرکت ارتباطی جهان، از رنگ قرمز برای نشان دادن تعامل، خونگرمی و قدرت خود استفاده کردهاست. درواقع با توجه به نوع کسب وکار این شرکت که بر پایه ارتباطات بنا شده است، انتخاب رنگ اصلی در طیف رنگ های گرم، بهترین گزینه ممکن محسوب می شود. همین امر باعث شده تا تمامی منتقدان و صاحب نظران حوزه طراحی برند، این انتخاب را تحسین کنند. نوع طراحی لوگو آن نیز به نحوی است که علامت صحبت کردن را به نمایش میگذارد. این علامت به خوبی بیانگر ارتباط است.
رنگ نارنجی، رنگ سرزندگی
رنگ نارنجی با توجه به ترکیبی بودن آن از دو رنگ قرمز و زرد، آرامش بیشتری را نسبت به رنگ قرمز به مخاطب خود القا میکند. این خود باعث می شود تا افراد در مواجهه با آن احساس آرامش همراه با امیدواری و سرگرمی را تجربه کنند. درواقع در روانشناسی رنگ، نارنجی سرزندهترین رنگ است. امروزه بسیاری از شرکتها اتاق فکرشان را به این رنگ در میآورند. چراکه این رنگ باعث افزایش خلاقیت در افراد میشود. نارنجی رنگ فرح بخش، شادی بخش، گرم و پرانرژی است.
برترین برندهایی که از این رنگ استفاده می کنند:
اورنج
این شرکت مخابراتی فرانسوی، در چندین گزینه نظیر خدمات تلفن همراه و اینترنت فعالیت دارد. علت استفاده از این رنگ نیز به علت نام این شرکت است. نام اورنج به معنای پرتقال و رنگ نارنجی، باعث میشود مخاطب ارتباط و هماهنگی بهتری را حس کند. همچنین با توجه به این امر که شرکت مادر برند اورنج از ترکیب دو رنگ نارنجی و قرمز استفاده کرده است، این انتخاب به خوبی زیرمجموعه بودن آنها را با بزرگترین شرکت مخابراتی کشور فرانسه، یادآوری میکند.
بیشتر بخوانید: راهنمای سفارش هویت بصری؛ هر چیزی که باید هنگام سفارش هویت بصری بدانید!
هوم دیپات
این شرکت یک فروشگاه زنجیرهای محسوب میشود. با توجه به ویژگیهای رنگ نارنجی و قدرت این رنگ برای القای مفاهیم امیدواری، خلاقیت و آسودگی خیال از این رنگ به صورت کامل و با طرحی جذاب استفاده کرده است. جالب است بدانید که موارد استفاده از این رنگ توسط شرکت هوم دیپات، تنها شامل مورد ذکر شده نبوده است. آنها تقریبا در همهجا (طراحی فروشگاه و نامهنگاریها) از این رنگ استفاده میکنند.
ایزی گروپ
این برند را باید یک شرکت هلدینگ دانست که در چندین زمینه مختلف نظیر خطوط هواپیمایی، هتلداری و… فعالیت می کند. آن ها نیز از این رنگ برای القای هرچه بیش تر هیجان مسافرت در کنار آسایش خیال، استفاده میکنند. درواقع این رنگ نه تنها در لوگو، بلکه در تمامی وسایل نقلیه و امکانات رفاهی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
رنگ زرد، رنگ جذابیت و هشدار
رنگ زرد، رنگی شاد است. این رنگ ذهن را تحریک و تقویت می کند. محرک عصبی است و بیانگر مفهوم هشدار تلقی می شود. از این رنگ در چراغهای راهنما استفاده میشود. با توجه به همرنگی آن با خورشید و طلا، همواره این رنگ جذابیت بالایی را برای همگان به همراه دارد. رنگ زرد احساس خوش بینی، امید و نگاه به آینده را در انسان به وجود می آورد. همچنین نتایج آمار و تحقیقات نشان میدهد که این رنگ در مقایسه با سایرین، زودتر نگاهها را متوجه خود می کند.
برترین برندهایی که از این رنگ استفاده می کنند:
کاترپیلار
این شرکت که به طور اختصار تحت عنوان کت(CAT) شناخته می شود، به صورت تخصصی در زمینه تولید ماشینآلات سنگین فعالیت دارد. جالب است بدانید که مدیر این شرکت، نخستین فردی بود که ایده امکان حرکت کردن وسایل سنگین را پیاده کرد که تحولی را در این عرصه ایجاد کرد. ماشین آلات این شرکت همه به رنگ زرد و مشکی هستند. به این دلیل که این گونه وسایل سریعا شناسایی شوند. تا از هرگونه خطری جلوگیری کنند. امروزه این شرکت در حوزه های دیگری نظیر پوشاک نیز فعالیت میکند. همه افراد محصولات کاترپیلار را به خاطر استحکام فوق العاده میشناسند.
جی سی بی
این شرکت نیز در زمینه تولید لوازم صنعتی و ماشینهای سنگین فعالیت دارد. با توجه به خطرناک بودن این وسایل، برای هشدار به افراد و تشخیص در زمان کم، رنگ زرد برای این برند انتخاب شده است.
بیشتر بخوانید: تفاوت لوگو، برند و هویت بصری چیست؟
رنگ سبز، رنگ ثبات و آرامش
سبز رنگ طبیعت، تولد، ثبات و استقامت محسوب میشود. همچنین سبز تنها رنگی حساب میشود که چشم را خسته نمیکند. به علت این امر که معمولا مکانهای سرسبز در طبیعت، سرتاسر حس خوب دارند. این رنگ در روانشناسی رنگ ها، به خوبی مفهوم آرامش، رفاه و طراوت و شادابی را به مخاطب منتقل میکند. رنگ سبز رنگ باعث کاهش افسردگی و فشار عصبی می شود. کنترل و خویشتن داری افراد را بالا برده و افراد را به خوبی تسکین می دهد.
برترین برندهایی که از این رنگ استفاده میکنند:
جان دیر
جان دیر، بزرگترین شرکت تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی است. با توجه به پیوند رنگ سبز با کشاورزی و همچنین تلاش برای ایجاد تمایز با شرکت های دیگر نظیر CAT، جان دیر از همان ابتدا رنگ سبز را برای آرم تجاری و بدنه خودروهای خود استفاده کرد. همچنین این رنگ با توجه به هم رنگی با محیط، کم تر دچار فرسودگی و کثیفی میشود. این مزیت در نظر گرفتن ابعاد متنوع یک برند در هنگام انتخاب رنگ است.
هارودز
این شرکت یک خرده فروشی است. دفتر اصلی آن در شهر لندن واقع شده است. این شرکت تنها اجناس لوکس و باکیفیت را به فروش می رساند. انتخاب رنگ سبز با توجه به این امر یادآور رفاه و آرامش در خرید است.
استارباکس
این برند بزرگترین شرکت تولیدکننده قهوه در جهان محسوب میشود. علت استفاده از رنگ سبز این شرکت را باید در ابتدا به خاطر دانشگاه سان فرانسیسکو دانست. این مکان نخستین جایی بوده که سه موسس آن، با یکدیگر آشنا شدهاند. با توجه به رنگ سبز به کار رفته در لوگو این دانشگاه، استارباکس نیز اولویت خود را بر روی استفاده از آن قرار داده است. با این حال این امر تنها دلیل انتخاب آنها نبوده است. بار معنایی این رنگ نیز با نوع کسب وکار آنها ارتباط لازم را داشته است.
رنگ آبی، رنگ اطمینان
این رنگ پایه، از رنگهای طیف سرد محسوب میشود. رنگ آبی در روانشناسی رنگ، آرامش و اطمینان را منتقل می سازد. رنگ آبی نشان دهنده ی معتمد و متعهد بودن است. به همین خاطر مورد استفاده جهانی موسساتی قرار می گیرد که نیاز به جلب اطمینان مخاطب خود دارند.
برترین برندهایی که از این رنگ استفاده میکنند:
ان اچ اس
این شرکت یک سرویس سلامت همگانی است. ان اچ اس در کشورهایی نظیر انگلستان، اسکاتلند و ولز فعالیت دارد. نکته جالب این شرکت این است که بودجه آن برخلاف سایر شرکتها از مالیات مردم تامین میشود. این شرکت به خوبی با توجه به نیاز خود در ایجاد حس اعتماد در افراد، از رنگ آبی برای لوگو برند خود استفاده کردهاست.
تیفانی اندکو
این شرکت در زمینه طراحی، ساخت و فروش جواهرآلات فعالیت دارد. اگرچه رنگ آبی به مانند رنگ قرمز، مورد استفاده برندهای متعددی قرار گرفته است. با این حال این شرکت با انتخاب آبی فیروزه ای، توانسته موفق عمل کند. این انتخاب باعث ایجاد تمایز شده است. علت انتخاب این رنگ به این خاطر است که شرکت تیفانی اند کو در تلاش برای جلب اعتماد و آسایش خریداران خود نسبت به کیفیت محصولات بوده است.
فیس بوک
فیس بوک نخستین و پرکاربرترین شبکه اجتماعی جهان محسوب می شود که موفق شده است تا به کاربران میلیاردی دست پیدا کند. علت استفاده از این رنگ نیز داستان جالبی دارد و به خاطر نوع نادر کوررنگی مالک آن آقای مارک زاکربرگ است. آقای زاکربرگ، تنها رنگ آبی را می تواند به خوبی ببیند. همچنین این امر که افراد در شبکههای اجتماعی با مسئله امنیت اطلاعات شخصی مواجه هستند، این رنگ گزینه کاملا مناسبی محسوب میشود.
رنگ بنفش، رنگ احساسی و فاخر
بنفش رنگی کم کاربرد محسوب میشود که این خود تمایزی جدی را با سایرین ایجاد کرده است. همچنین بنفش را همواره رنگی احساسی و جذاب تلقی می کنند. همچنین این رنگ در روانشناسی رنگ سلطنتی و نشانه تکامل نیز محسوب می شود. رنگ بنفش، حس تعالی معنوی و روحانی و آرامش فکری را به مخاطب آن القا می کند.
برترین برندی که از این رنگ استفاده می کنند:
کدبریز
این شرکت شکلاتسازی از این رنگ برای تحت تاثیر قراردادن احساسات افراد و همچنین القای احساس لوکس بودن محصولاتش استفاده کرده است. با توجه به این امر که این رنگ مورد استفاده کمی قرار گرفته است، امروزه همگان با مشاهده رنگ بنفش، به یاد این شرکت میافتند. این خود یک مزیت بزرگ محسوب میشود.
قهوه ای، نشان صداقت
با توجه به نزدیکی این رنگ به خاک، معمولا آن را نشانه صداقت و صمیمیت میدانند. رنگ قهوه ای احساس سرحالی، سلامت و بی خطر بودن به مخاطب می دهد. در روانشناسی رنگها، رنگ قهوه ای نمادی از استحکام، ثبات و پایداری است.
رنگ قهوه ای مانند رنگ سبز مورد استفاده جدی برندهایی است که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند. همچنین قهوه ای به خوبی کثیفی را پنهان می کند. این ویژگی برای برندهایی که در زمینه حمل و نقل فعالیت دارند، بهترین گزینه محسوب می شود.
برترین برندی که از این رنگ استفاده میکند:
یو پی اس
این شرکت در زمینه حمل و نقل فعالیت دارد. علت انتخاب رنگ قهوه ای نیز به این خاطر بوده است که کمتر کثیفی را در بدنه خودرو نشان دهد. ترکیب این رنگ با رنگ طلایی، به افزایش جذابیت برند و وسایل نقلیه این شرکت کمک کرده است.
صورتی، رنگ لذت و جوانی
صورتی نیز از دیگر رنگ هایی است که در فضای کسب وکار بسیار کم مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال این رنگ جذابیت بالایی را خصوصا برای خانمها دارد. درست به همین خاطر این رنگ، گزینه ای مطلوب برای کسب وکارهاییست که جامعه هدف آنها بانوان است، محسوب میشود. رنگ صورتی به مخاطب احساس آرامش، امنیت، طراوت و جوانی می دهد.رنگ صورتی روشن ترغیب کننده به کار و فعالیت است. این رنگ احساس نرمی و لطافت ایجاد می کند.
برترین برندی که از این رنگ استفاده میکنند:
تی -موبایل
این شرکت درواقع یکی از زیرشاخه های تلکام محسوب میشود که در زمینه خدمات تلفن همراه فعالیت دارد. انتخاب رنگ صورتی از جانب این شرکت به این خاطر بوده است که آن ها در تلاش برای جلب نگاه بانوان به عنوان بخش اعظمی از مشتریان خود، بوده اند. همچنین این رنگ را نباید صرفا برای بانوان دانست و به صورت کل حس جوانی و لذت را نیز در بر میگیرد.
رنگ مشکی، لوکس و گران قیمت
مشکی یک رنگ کلاسیک، جدی و کاملا رسمی محسوب میشود. این رنگ رنگ اقتدار و نیرومندی است. این رنگ، اغلب در کنار رنگهای دیگر قرار میگیرد. برندها از رنگ مشکی به عنوان زمینه کار استفاده می کنند.
معمولا نیز محصولات لوکس، تجملی و گران قیمت، از این رنگ در طراحی های خود استفاده می کنند.
برترین برندی که از این رنگ استفاده می کنند:
هتل شکلات
هتل شکلات نام یک فروشگاه زنجیره ای است که تنها محصول آن انواع مختلف شکلات است. این برد لوکس کار خود را از سال 2004 آغاز کرده و در حال حاضر بیش از 100 شعبه در سراسر جهان دارد. امکان مشاهده و خرید اینترنتی در کنار دستور العمل پخت هر یک، از دیگر جذابیتهای این فروشگاه است. علت انتخاب رنگ مشکی از سوی این شرکت نیز برای لوکس کردن هرچه بیش تر محصولات خود و اصالت بخشی به آن بوده است. جالب است بدانید که در پشت زمینه مشکی لوگوی این برند، نوشتههای سفیدی وجود دارد که خود تضاد جالب ایجاد کرده است.
رنگ سفید، نماد پاکی
رنگ سفید نماد خلوص، پاکی و نقطه کمال است که امروزه بیش تر مورد استفاده برندهای لبنی و بهداشتی قرار گرفته است. همچنین این رنگ برای نشان دادن سادگی و مینیمال بودن در محصولات پیشرفته نیز کاربرد دارد.
برترین برندی که از این رنگ استفاده میکند:
اپل
با نگاهی به برند اپل به این نکته پی میبرید که نه تنها لوگو این شرکت، بلکه تمامی لوازم جانبی آن نیز به رنگ سفید است. این انتخاب به نظر جانی ایو(نایب رئیس بخش طراحی صنعتی اپل) بوده است. وی علت این امر را تلاش برای نشاندادن سادگی در کنار کیفیت و خلوص این شرکت در کار خود، عنوان کردهاست.
نتیجه گیری
در فرآیند تولید محصول گرافیکی، یا هر نوع محصول دیگر، مسئله رنگ یکی از مواردیست که از ابتدا تا انتهای کار با آن در ارتباط هستیم. انتخاب رنگ برای برند، توجه به نیازهای مخاطب و در پی آن توجه به نتیجه نهایی آن، که از چاپ بیرون می آید، تماما در نتیجه کار تاثیر می گذارند. دانش روانشناسی رنگ ها و تجربه طراح در زمینه چاپ می تواند خروجی کاربهتری را برای ما به ارمغان آورد. در این مقاله سعی شد به تاثیر رنگ ها بر روی مخاطب و هم چنین بیان مثالها، به اهمیت این موضوع تاکید شود. ممنون که با ما همراه بودید.
رنگ آبی در روانشناسی رنگ، آرامش و اطمینان را منتقل می سازد. به همین خاطر مورد استفاده جهانی موسساتی قرار می گیرد که نیاز به جلب اطمینان مخاطب خود دارند.
رنگ نارنجی به دلیل اینکه ترکیب دو رنگ قرمز و زرد است، آرامشر بیشتری نسبت به رنگ قرمز دارد.
با توجه به نزدیکی رنگ قهوهای به رنگ خاک، معمولا آن را نشانه صداقت و صمیمیت میدانند. به همین خاطر به مانند رنگ سبز مورد استفاده جدی برندهایی است که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند. همچنین قهوهای به خوبی کثیفی را پنهان میکند.