تمرین مستمر با تصویرگری مجلات

تجربه تصویرسازی برای نشریات، از آن گونه تجربیات لذت بخشی است که امکان حضور در بطن جامعه و ارتباط با مخاطب را فراهم می کند. لذتی که بخش عمده آن در دوران کودکی طراح امروز پروژه روزرنگ، پی ریزی شده است.

« زمانی که مادرم مجله کیهان بچه ها را برایم می خرید، با شوق در دنیای شیرین شاعرانی چون مصطفی رحماندوست و تصاویر خیال انگیز محمدعلی بنی اسدی، علی  خدایی و کریم نصر غوطه ور می شدم و چشم انتظار هفته بعد، تا نشریه بعدی از راه برسد. همه اینها بن مایه ای شد تا نشریات کودک نقش پررنگی در زندگی ام داشته باشد و شور و حرارتش از دهه شصت تا هشتاد با من باقی ماند، تا رسیدم به دوران دانشجویی و سفر از اصفهان به تهران و باز شوقی که فارغ از فضای دانشجویی و از همان ترم های آغازین، مرا به دفتر نشریات کیهان بچه ها و سروش کودکان کشاند.

مجموعه تصاویری که می بینید، شامل تک فریم هایی است که طی 3 سال گذشته برای نشریات مختلف کار کرده ام. یکی از ویژگی های شاخص کار برای نشریات، امکان تجربه اندوزی، تمرین مستمر و لذت چاپ اثر در بازه زمانی کوتاه مدت است، بر خلاف چاپ کتاب که شاید چند سال طول بکشد. این امکان، شرایطی را برای تصویرگر مهیا می کند که در زمان کوتاه تری، طرح مورد نظرش را به سرانجام رساند و در خلال این تمرین مدام، امکان قوی تر شدن طراحی و تکنیک اجرایی، امکان ارتباط مستمر با متن و فضای ادبیات و نهایتا چاپ اثر و رفع نواقص اجرایی برای شماره های بعدی به دست می آید. یکی از دغدغه های اصلی ام در هر سفارش، احساسی است که هر متن به من منتقل می کند. مثلا اگر متنی فضایی شاعرانه داشته باشد، نمی توانم آن را با فضای معمول تصویرسازی هایم انجام دهم و جستجو برای یافتن جنسیت تصویری ای که بتواند فضای اصیل آن متن را منتقل کند، یکی از دغدغه هایم می شود و این باعث شده تا حدودی تجربه گرا باشم.»

” مجتبی عصیانی”، متولد 1363 اصفهان، دارای مدرک کارشناسی طراحی گرافیک از دانشگاه هنر تهران، عضو پیوسته انجمن تصویرگران ایران و برنده جایزه سوم (Runner_up Prize) از پانزدهمین دوسالانه کنکور نوما (ژاپن-2006) است.


image 
imageimageimage