لوگوی ساری ۲۰۲۲ رونمایی شد

لوگو یا نشان میزبانی مازندران از پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو با عنوان ” ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ اکو ” روز شنبه طی مراسمی در ساری رونمایی شد.

مراسم رونمایی از لوگوی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ اکو در محل موزه تاریخ شهر ساری با حضور مسئولان میراث فرهنگی استان ، هنرمندان و مدیران شهری ساری برگزار شد.

دبیر اجرایی رویداد ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این لوگو توسط تیمی از طراحان گرافیکی و هنرمندان استانی و ملی طراحی شده است.

علی ماهفروزی افزود: رونمایی لوگو ساری ۲۰۲۲ نشان دهنده رسمی شدن فعالیت همه مسئولان و مردم استان برای میزبانی هرچه با شکوه تر از پایتخت گردشگری کشورهای اکو است تا نخستین قدم جدی برای جهانی شدن گردشگری مازندران به بهترین نحو گرفته شود.

وی استفاده از نمادهای متعدد در لوگوی ساری ۲۰۲۲ را از ویژگی های آن توصیف کرد و گفت: الهام گیری از نماد میراث طبیعی همچون دماوند ، جنگل های هیرکانی ، آبگیرها و تالابها و دشت های از ویژگی برجسته این لوگو است.

 

دبیر اجرایی ساری ۲۰۲۲ اظهار داشت: در طراحی لوگو از عناصر دیگر نمادین مازندران مانند معماری و دیگر میراث های تاریخی و معنوی و همچنین رنگ جنگل هیرکانی در تمام فصول و معماری صنایع دستی الهام گرفته شد.

ماهفروزی هدف از این طراحی را که به دست هنرمندان بزرگ استان و کشور انجام شد، معرفی مازندران و جاذب های گردشگری استان در یک قالب به تمام دنیا و به خصوص کشورهای عضو اکو اعلام کرد.

وی گفت: قرار است این لوگو  روز چهارشنبه همزمان با افتتاح دبیرخانه ساری ۲۰۲۲ که با حضور وزیر میراث فرهنگی همراه است، برای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و تمامی کشورهای عضو اکو ارسال شود.

مازندان پس از حدود هفت ماه تلاش و رایزنی بالاخره مهر ماه امسال پس از تصمیم گیری کشورهای عضو اکو به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است.

قرار است در این رویداد مازندران با بسیج تمام امکانات و ظرفیت های خود از گردشگران کشورهای عضو اکو و دیگر کشورها میزبانی کند و فرصتی باشد تا مهم ترین مقصد گردشگری ایران بتواند خود را در سطح منطقه ای به عنوان یک منطقه گردشگری معرفی کند.

استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی سالانه میزبان ۳۰ میلیون گردشگر از سراسر ایران ، منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا است.

همچنین سازمان همکاری اقتصادی موسوم به ” اکو ” یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند و اکنون ۱۰ عضو دارد.

 


image 
imageimageimage
  1. البته دبیر این رویداد در مورد تیم طراحی این لوگو واقعیت نگفتن.
    اصلا یه کار تیمی نبود بلکه یکی از دوستان این آقایون که اهل کرمان هستند دو سه روز ساری مهمان این عزیزان بودن و ابن لوگو طراحی کردن. (البته اکر ایشون اصرار دارن که که این لوگو توسط تیمی از طراحان گرافیکی و هنرمندان استانی و ملی طراحی شده، عزیزان معرفی بشن تا بیشتر آشنا بشیم)
    توضیحات دبیر اجرایی در مورد این لوگو جای تاسف داره، هر چیزی که در مورد ساری و مازندران تو ذهنشون اومد، گفتن تو این لوگو بکار رفته. ای کاش برای طراحی لوگو این دست رویدادهای بزرگ فراخوانی برگزار میشد ( اگر تو فراخوان اثر این عزیز کرمانی، اول میشد باعث خوشحالی بود) یا به یه طراح گرافیک سفارش میدادن.

    1. آقای امین….به درستی حق مطلب رو تمام و کمال ادا کردین. کاملا موافق گفته های شمام… پایدار باشید.

  2. تاسف ، تاسف ، تاسف ….
    الهام گیری از نماد میراث طبیعی همچون دماوند ، جنگل های هیرکانی؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    لطفا به تیم طراحی تون بگین دقیقا عنوان کنن این الهامات و المانها در کجای این لوگو به کار رفته ؟
    اصلا فارغ از این الهامات و افاضات و…. با دیدن این لوگو یاد نقاشی مریم خانم. ۵ ساله از کرمان میوفتی…..

    حداقل رونمایی نکنین تا زخم ما هم تازه نشه ….
    شرم بر اون طراحی که این کار رو انجام داده …. شرم…

    1. چقدر شبیه ارم المپیک زدم فقط نصف نصف شده… ساری 2022 که بین المللی هست چرا فارسی نوشته شده؟ چرا سارک نوشته؟؟؟؟؟؟؟

  3. به بهانه رونمایی از لوگو ساری میزبان کشورهای عضو اکو در سال 2022
    یادداشتی از:رضاهدایتی

    در اکثر نقاط جهان رویداد های اجتماعی و فرهنگی و ورزشی بعنوان یک بستر برای مشارکت های مردمی و اجتماعی بوده و هست، در میان کشور ما ایران و خطه شمال، شهر ساری میزبان یک رخداد بزرگ در سال 2022 می باشد. کشورهای عضو اکو برای نشست سالانه خود هر ساله یک کشور و یک شهر را از اعضای این عضو انتخاب و به بررسی مسائل مشخص شده در این نشست می پردازند و اما رو نمایی از لوگو این رخداد… همیشه یک سوال و یک جواب ذهنی ساده در شکل گیری و هدفمندی یک اثر هنری لازم است، این اصل در تمامی موارد در شکل و ماهیت بصری یک نیاز می باشد. لوگو یا همان نشانه این رویداد در زیر شاخه لوگو اکو و کشورهای شرکت کننده و شهر ساری بعنوان شهر میزبان این رویداد بین المللی همه به نوعی شکل این نشانه را می سازند. مهمترین چیزی که این نشانه را فقیر کرده است عناصر بی تاثیر آن برای ارتباط موثر می باشند چرا که این خوانش فقط برای معنی رویداد نیست و اهداف بالاتری دارد، متاسفانه به سنت غلط همیشگی هیچ فراخوانی برای طراحی این دست رویداد ها شکل نگرفته و یک اثر کاملا سلیقه ای رو نمایی شد که باعث تاسف است.
    امید است پیش از اکران وسیع این نشانه سلیقه ای تغییرات لازم و مشاوره موثر در روند برند سازی رخداد مهم فرهنگی اقتصادی و سیاسی سال 2022 میلادی در ساری که باید آن را به درستی اجرا و رسانه ای نمود لحاظ گردد.

    1. با سلام دقیقا با نظر شما موافقم، city branding یا همان نشانه های شهری نیاز به پرژوهش و تفکر و اندیشه های دارد که در برگیرنده اولیوتهای مختلف باشد. نشانه های شهرهای بزرگ دنیا که بیش از 50 مورد را با یک سرچ ساده میتوان جستجو کرد نشان میدهد که اولویت ها کدامند و با رسم آنها چه موارد مهمی بیان و اطلاع داده خواهد شد، رویداد بین المللی 2022 که قریب بر 2 سال دیگر رخ میدهد مختص به ساری تنها نیست و این شهر نماینده کشور ایران است، طراح محترم و تیمی که به گفته دبیر اجرایی مسئول انتقال هستند به تعدادی فرم تکرار شونده و مفهوم تحت لفظی بسنده کرده و ته این لوگو به جای نمی رسد. لطفا دوباره طراحی شود و این طرح برای ابروی یک جریان فکری چون ارتباط و تبلیغات این گرده همایی کشورهای عضو اکو فاجعه است. هرچه سریع تر تغییر دهید.

    2. قطعا چنین لوگوی بی سروسامانی نمیتونه کار یک طراح گرافیک باشه و بعید بدونم یک تیمِ طراحانِ گرافیک!
      یا درست تر بگم طراحِ با دانش، خب بعضا برخی افراد که تا حدی با فتوشاپ کورل الستریتور و برنامه های مختلف طراحی آشنا باشن هم ممکنه طراح تلقی بشن. با احترام و خسته نباشید به ایشون ممکنه آگاهی درستی از چگونگی طراحی نشانه های
      تصویری و نوشتاری نداشته باشند و بهتر می بود چنین کاری رو با دقت نظر و مطالعه درستی اجرا میکردند که منجر به چنین تحویلی نشه. ضمن اینکه از نظر مخاطب کاملا سارک خونده میشه پاینده باشید

  4. باعث تاسف هستش که یک مسئول داره اینجوری دروغ میگه،چون هیچ کدوم از نمادها و آلمانها در لوگو وجود نداره.متاسفم برای خودم و برای دنیای هنر که چنین کسانی مسئول هستن.کاش ..‌‌…

  5. برای رویدادی به این مهمی جدا از بحث طراحی حرفه ای و ارائه ی حرفه ای تر کاش فراخوانی ترتیب داده میشد تا از همه ی هنرمندان دعوت بشه تا طراحی انجام بدن و از بین اونها بهترین لگو انتخاب میشد.
    و اینطوری حرفه ای تر عمل میشد.هرکاری تو این دنیا یه روندیو داره تا به بهترین صورت انجام بشه.
    این اتفاق که در سطح بین المللی قرار داره،بیشتر زیر ذره بین قرار داره و بحث طراحی که اینقدر تاثیر گذاره استارت این ماجراست…
    کاش حد اقل تیم طراحی رسما معرفی میشد و خود این افراد برای رونمایی حضور داشتند و درباره طراحی خودشون ارائه ای حرفه ای میدادند.
    هممون میدونیم بعد از طراحی این دفاع و ارائه ی طرحه که ارزش اون رو نشون میده و میتونه خودشو به مخاطب ها نشون بده.

  6. کاش تجدید نظر کنید واقعا
    لوگو المپیکه مگه
    کاش از گرافیستای مازندرانی استفاده میشد یا حداقل یه فراخوان میدادین برای طراحی لوگو

  7. فقط باید تاسف خورد با وجو‌د این همه هنرمند خلاق در شهر ساری که همچنین کاری با نام ساری شناخته بشه!!!

  8. بسیار افتضاحه . هر چه که لازم بود دوستان گفتن . هیچ کدام از عناصری که به عنوان مشخصه لوگو گفته اند وجود ندارد . شما که میخواستید تمام این ویژگیها اعم از معماری و رود و جنگل و دریا را در لوگو بگنجانید به نقاشی های باب راس عزیز سری می زدید . حداقل زیبایی بصری داشت .

  9. نوشته من در پیج اینستاگرام:

    بی‌شک از شنیدن خبر میزبانی شهر ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو -۲۰۲۲ کِیف کردم.
    از اینکه به غیر از رویدادهای ورزشی مثل جام جهانی کشتی، این‌بار در حوزه فرهنگی میزبان شدیم.
    هنوز از خند‌های عریض و طویل نگارنده ( یعنی من ) نگذشته بود تا اینکه نشان این رویداد به نام #ساری۲۰۲۲ از چشمانم گذشت. در عین حال بدی که داشتم پس از چند ساعتی متوجه حال خراب دوستانم در شبکه‌های اجتماعی‌شان هم شدم.
    پس به بهانه‌اش، مصمم شدم تا غُرهایم را مکتوب کنم( و مصمم‌تر شدم تا در آینده‌ای نزدیک وضعیت گرافیک یک دهه اخیر ساری را تفسیر کنم ).
    اول؛ نوک پیکان انتقاد که به سمت مسئول دبیرخانه این رویداد است را به سمت مدعیان، جمع‌ها و انجمن‌های تجسمی، گرافیک و اسامی مشابه برمی‌گردانم.
    دوم؛ گویی بعد از شغل معدن، از قضا سخت‌ترین کار دنیا انجمن‌گردانی است !!!
    مثال بارز جهت اثبات این ادعا:
    همانطور که یک چشم به تصویر فوق دارید و چشم دیگر به متن این نگارنده؛ عرض می‌کنم که نشان #ساری۲۰۲۲ ( البته به گفته مسئولین مربوطه ) با الهام‌گیری از نماد میراث فرهنگی همچون دماوند ، جنگل‌های هیرکانی، آبگیرها، تالاب‌ها، دشت‌ها و همینطور نمادهای دیگر مازندران، معماری و دیگر میراث‌های تاریخی، معنوی و رنگ‌های جنگل‌های هیرکانی در تمامی فصول و صنایع دستی ( چهره نگارنده ) توسط تیمی حرفه‌ای در سطح ملی با هزینه‌ ۱۱ میلیون تومان ( تا این لحظه تیم طراحی معرفی نشده ) طراحی شده است.
    اصلاح می‌کنم که با بیان مثال فوق، شغل انجمن‌گردانی طعنه‌ای به شغل معدن هم می‌زند. نمی‌زند!!!
    طبق شنیده‌ها این تصمیم و اقدام، بدون دخیل کردن انجمن مربوطه در شهر یا استان، مستقیما توسط دبیرخانه انجام شده است.
    حال حضرات غیر مذکور انجمن هنرهای تجسمی و یا مدعیان، هیچگونه اقدامی در قبال رونمایی از این نشان را لازم ندانسته و گویی این فاجعه رخ‌داده به بند کفششان هم نیست.
    اما همیشه به یادم دارم که در طی این‌ سال‌ها انحصارا تصمیمات میلی فراوانی را اجرایی کرده‌اند یا فضای ورود جوانان مستعد و کار بلد در حوزه‌های آموزشی شهر را دیوار کشیده‌امد و حتی با مشاهده هر گونه رویداد یا اتفاقی که بر خلاف میل‌شان بوده شلاق انتقاد و تحریم را به آسمان و زمین می‌زدند و ما هم هیچ، نگاه و گهگاهی هم جاخالی دادن.
    نگارنده نشان #ساری۲۰۲۲ را در شان این شهر ندانسته و اعتراض خود را به عنوان یک شهروند اعلام می‌کنم که آن‌را نتیجه ناکارآمدی‌های چنین انجمن‌هایی می‌دانم. آیا این خواسته نا‌به‌جاست که یک سازمان بایستی چنین سفارشاتی را در اختیار انجمن قرار دهد؟ اساسا توجیح شدن این سازمان‌ها وظیفه کیست؟ آیا بیان هر گونه اعتراض از سوی انجمنِ مربوط تمامی منافع را به خطر می‌اندازد؟
    البته که شخصا هیچگونه پاسخی را مطالبه ندارم و یقین دارم:
    آتش بگیر تا که بدانی چه می‌کَشم
    احساس سوختن به تماشا نمی‌شود

    با دلسوز‌‌ی‌های دوستانم در این روزها همچنان امید دارم که دبیرخانه محترم شرایط بهبودِ هویتِ این رویداد مهم را فراهم نماید.

  10. کاش همانقدر که رویداد میزبانی شهر ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو اهمیت داشت ، دبیر اجرایی و عوامل هم به لوگوی آن که نماد و شناسه این رویداد مهم است ، اهمیت میدادند.
    کاش برای طراحی لوگو همچین رویداد بزرگی فرخوانی برگزار می شد
    یا به طراحان قدر مازندران سفارش می شد.

  11. با سلام و دورد فراوان.
    از مدیریت محترم سایت روز رنگ تقاضا دارم بصورت مستقل آرم ساری۲۰۲۲ را به رای گیری در سایت گذارند تا میزان رضایت مندی این نشان در سطح ملی محک خورده شود. این نشان یک نشان ملی برای موقعیت منطقه ای نیست! این یک نشان ملی برای موقعیت بین المللی است… از مدیریت محترم سایت روزرنگ تقاضا داریم بنا بر تعدد کامنت های موجود که حتی یک نفر هم نشان ساری ۲۰۲۲ را تایید نکرده است، بنا به مقتضیات زمانی سال میلادی که دوسال دیگر است و اهمیت موضوع فوق در سطح ملی و بین المللی این نظر سنجی کیفی در سایت درج و اعلام گردد. پیشاپیش از حسن توجه مدیریت محترم سایت برای درج نظرات دلسوزانه تشکر دارم. در صورت امکان اقدامات لازم را مبذول فرمائید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *