دیابلو
دیابلو

دیابلو؛ بازی در جهان تاریکی و خون

پس از گذشت بیش از 10 سال بازی دیابلو چهارمین قسمت خود را به طرفداران این مجموعه هدیه داد.

دیابلو یک بازی اکشن-نقش آفرینی هست که بلیزارد نورث Blizzard North آن را توسعه داده است. این بازی را Blizzard Entertainment در سال 1997 منتشر کرده است. این مجموعه در دنیای فانتزی تاریک سنکچوئری( دنیای خیالی مجموعه دیابلو) بنا شده است. شخصیت های بازی دیابلو به طور عمده انسان ها ،فرشته ها و دسته های مختلفی از اهریمن‌ها و هیولاها هستند.

چهارمین قسمت دیابلو بعداز 10 سال

داستان قسمت های پیشین بازی

سه قسمت آغازین این مجموعه در منطقه ای با مشخصات جغرافیایی مشابه، با چند منطقه مشترک از جمله شهر تریسترام Tristram و منطقه‌های اطراف کوه آریت Mount Arreat واقع می‌شود. دیگر محیط‌های قابل توجه بهشت های بلند High Heavens و جهنم ها سوزان Burning Hells است. این دو جهان جداگانه با سنکچوئری ارتباط دارند. تمرکز این مجموعه بر جنگ و مشاجره‌های بین انسان‌های مقیم در سنکچوئری و اهریمن های تحت فرمان دیابلو آنتاگونیست مکار مجموعه است. انسان در مواقعی تحت حمایت فرشته ها مخصوصا فرشته بزرگ تایرل Tyrael (فرشته عدالت و دانش در دنیای دیابلو) قرار می گیرند.

دلیل محبوبیت و موفقیت مجموعه دیابلو نتیجه چاپ و نشر چندین کتاب مرتبط با فضای دیابلو است. در این کتابها طیف گسترده ای از خطهای زمانی جهان دیابلو را پوشش داده است. دلیل دیگر آن کمیک‌هایی که داستان های مختلف درون دنیای سنکچوئری را روایت می‌کند.

خط داستان بازی دیابلو 4

جهان دیابلو به سه قلمرو بهشت‌های بلند ،جنهم‌های سوزان و دنیای انسان‌های سکچوئری تقسیم می‌شود. فرشته‌ها و اهریمن‌های دو قلمرو از زمان خلق با هم در جنگ بودند. سنکچوئری را فرشته‌ها و اهریمن‌هایی که از جنگ خسته شده بودند ساختند. آنها اولین فرزندان نِفالِم Nephalem (فرزندان دورگه شیطان و فرشته) نام گرفتند. انسان‌ها از فرزندان نفالم هستند. فرزندانی که کانونی هم برای فرشته‌ها و هم برای اهریمن‌ها شدند. تا با تو جه به میراث مشترک فرشته‌ای و شیطانی که با انسان‌ها دارند، بر آنها تسلط پیداکنند تا به اهداف خود دست یابند.

شخصیت‌های بازی

شخصیت عنوان مجموعه و آنتگونیست اصلی «دیابلو» ، ارباب وحشت است. با توجه به داستان پیشینه و روایت داده شده از سمت Blizzard Entertainment، دیبالو یکی از هفت اهریمن بزرگ حکمران بر جهنم های سوزان است. دیبالو پس از جذب و شکست شش اهریمن بزرگ از جمله دو برادر او بال ارباب ویرانی و مفیستو ارباب نفرت تبدیل به شر مطلق می شود.

دو شخصیت اصلی که در برابر دیابلو می‌ایستند «دکارد کین» محققی سالخورده که آخرین بازمنده از هورادریم‌های اصلی است. نقش راوی اصلی در سه قسمت اول این مجموعه را دکاردکین و تایرل، عضو شورای حکمران بر بهشت‌های بلند، برعهده دارند.

ارباب وحشت دیابلو

توسعه بازی

اولین بازی دیابلو را «دیوید برویک» در سال 1994 زمانی که در Condor Games کارمی‌کرد، کلیدزد. برویک به شدت تحت تاثیر بازی های روگ لایک 11 با مبارزه نوبتی قرار گرفته بود. عنوان دیابلو از کوه دیابلو جایی که برویک در زمان خلق این ایده زندگی می کرد، گرفته شده بود. در آن زمان Blizzard Entertainment در حال همکاری با Condor بر روی عنوانی دیگر بود. در حین این همکاری، Blizzard ، Condor را خریداری می‌کند و در ژانویه 1997 دیابلو منتشرشد.

جهان و طراحی شخصیت

کارگردان هنری این مجموعه بازی، جان میلر و تهیه کننده آن کلی یو در مورد دیابلو 4 و روش ساخت دنیایی جدید نکات جالبی را می گویند. آنها معتقدند هم باید به میراث مجموعه احترام گذاشت و هم هویت بصری جدیدی طراحی کرد. میلر نمی خواست که تیم با گذشته بازی دیابلو تحت فشار قرار بگیرد، اما همین موضوع و موفقیت آن توقع آنها را بالا برده بود.

میلر در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد:

می خواستم که چشم انداز بازی کاملا از مشارکت تیم و کاملا انحصاری برای دیابلو باشد. نه چیزی که به نظر بیاد داره به گذشته بازی تکیه می‌کند.

الهام از گذشته برای آینده ای بهتر

هرچند که دیابلو 4 قرارنیست، تحت فشار گذشته آن، بازآفرینی شود. اما حتما از آن الهام گرفته است.

کلی یو با تیم شخصیت پردازی بازی دیابلو کاملا همراه است:

من فکر می‌کنم که تیم طراحی ما در تبدیل شخصیت‌ها به محیط و تصاویر سه‌بعدی واقعا عالی عمل کردند. تمام صحنه‌های بازی درست مانند پوسترها، می‌توانند یک پس‌زمینه عالی برای شما باشند.

تک تک تصاویر بازی به گونه ای طراحی شده اند، که درست مانند اثری هنری باشند. همانقدر زیبا و دلنشین و جذاب.

اما طراحان قدیمی پروژه با چیزی بیشتر از الهام‌ عمل کردند. تضاد جسورانه بین نور و سایه درون نقاشی‌ها، کلید تمرکزی برای تمام هنرمندان بود. یو معتقداست:

تضاد بسیار خوبی بین تاریکی و نور میان تصاویر و موضوع وجود دارد.

شخصیت لیلیث و هدفی ماورای جنگ

تم و طراحی بصری دیابلو 4 از سیاه و سفید به مقدار زیادی استفاده می کند. اما روایت آن 50 سال پس از وقایع دیابلو 3 است. پیش زمینه این مجموعه درگیری میان بهشت و جهنم است اما برخلاف قسمت‌های قبلی، بازی دیابلو 4 این واقعه را داستانی از جنگ میان خوبی مطلق و بدی مطلق روایت نمی کند.
این انعکاسی از «لیلیث» Lilith  اصلی این قسمت که از نظر اخلاقی از شخصیت های منفی قبلی مانند پدر خود «مفیستو»، یا لقب دار ارباب وحشت، دیابلو بسیار پیچیده تر است.

لیلیث مادر انسان‌ها است. کسی که نوع بشر را به همراه تلاش یک فرشته به نام «ایناریوس» Inarius بوجود آورد. لیلیث اولین شخصیت در این سری است که هدفی بغیر از پیروزی در این جنگ بی‌پایان دارد.

ایناریوس و لیلیث دو نقطه مقابل هم هستند. ایناروس، تمام بدی ها را پاک می کند. لیلیث اما درباره قدرت گرفتن است. این دوگانگی درطراحی شخصیت لیلیث درنظرگرفته شده است.

اگر شما به چشمان لیلیث نگاه کنید، یکی از آن‌ها آبی و دیگری خاکستریست. این به طبیعت دوگانه او اشاره داره برای همین می‌توانید بگویید که در وجود او کمی خوبی و کمی بدی وجود دارد.

دیابلو 4 روایت ظریف دارد. همچنین با طراحی جهانی استوار همخوانی دارد. که فرصت های نایابی برای تیم طراحی ایجاد کرد. ساخت دنیایی فانتزی از گوتیک که روی خط ظریف میان رویا و واقعیت قرار دارد. طرفداران دیابلو معتقدند که هر شئ درون بازی باید حس کاربردی بودن رو القا کند.

همچنین دیابلو 4 اولین قسمت از این سری است که از یک نقشه پیوسته جهان باز بهره می‌برد. این امر یک قاب بسیار بزرگ را برای طراح بوجود آورد.

این نقشه پیوسته این فرصت را به شما میدهد تا کوچک‌ترین جزئیات و وقایع را بازگو کنید. این درحالیست که بازی‌های خطی این اجازه را به شما نمی دهند.

پیوستگی شخصیت‌ها با دنیای بازی

یک بازی جهان آزاد بدون یک بازیکن که به جست‌وجو و کاوش آن بپردازد، معنایی ندارد. دیابلو 4 سیستم ساخت شخصیت قوی‌تر و دقیق‌تری را نسبت به قسمت‌های قبلی آن ارائه می‌دهد. وقتی که شخصیت شما ساخته شود می توانید با جهان و داستان به صورت منسجم تری از قبل تعامل داشته باشید. به گفته میلر این کار فقط به علت وجود سخت افزار‌های مدرن امکان پذیر است.

با داشتن بازیکن در داستان و محو کردن خطی که بین جلوه سینمایی از قبل رندر شده، چیزی که ما آن را به نام جلوه سینمایی بی درنگ می شناسیم به‌وجود می آید. این به این معناست که هر چیزی که شخصیت شما می‌پوشد و هر اتفاقی که می‌افتد در صحنه بازی و داستان هم اتفاق می‌افتد. این پیشرفت بسیار بزرگیست.

نکته مهم در مورد دیابلو 4 این است که نیازی نیست شما درمورد قوانین بازی های قبلی اطلاعی داشته باشید. چراکه داستان 50 سال بعد از دیابلو 3 در حال وقوع است. هم چنین شخصیت‌های بازی دیابلو 4، در قسمت‌های قبلی وجود نداشته‌اند و همه جدید هستند. این نکته باعث میشود افراد جدید بتوانند به راحتی وارد این بازی شوند و نکته ناشناخته ای از قبل وجود ندارد.

منابع ++++



مهلا شکوهیان
دبیر بخش گیم و هوش مصنوعی


image 
imageimageimage