طراحی نقوش تکرارشونده (Pattern Design)

طراحی نقوش تکرار شونده یا همان pattern design یکی از مهم‌ترین شاخه‌هایی است که در آن هنرمندان تصویرگر در دنیا به خلق اثر در آن می پردازند. هنرمندان تصویرگر بنامی چون Julia Rothman, Ingela Parrhenius و Helen Dardik و بسیاری دیگر در این شاخه به موفقیت های چشمگیری در این زمینه دست یافته‌اند. در ایران با وجود اینکه تصویرگران خلاقی در این زمینه داریم اما متاسفانه تاکنون این بخش نتوانسته است به‌درستی جایگاه خود را در این صنعت پیدا کنند. در پست امروز مهناز صبور این موضوع را که یکی از مهم‌ترین دل‌مشغولی های اوست به طور مبسوط شرح داده است که با هم می‌خوانیم:

« در شهریور سال 94 قراربود مقاله‌ای با عنوان هنر در زندگی بنویسیم؛ بعد از کمی تحقیق، فهمیدم اوضاع از چیزی که من فکر می‌کردم بدتر است و با وجود تعداد زیادی فارغ التحصیل که ما سالانه در زمینه‌های طراحی پارچه و تصویرسازی داریم، در بازار واقعی هیچ اثر قابل توجهی از نقوش مناسب که خالق آن هنرمند ایرانی باشد وجود ندارد. طراحی پترن یا نقوش تکرارشونده، تنها محدود می شود به چند مزون لباس و تولیدکننده محصولات خاص که این پارچه ها عموما از نقوشی چون مینیاتور و کاشی کاری دوره های پیشین بهره برده‌اند واگر کسی بخواهد پارچه‌‍‌‌ای با طرح متفاوت تهیه کند مجبور است از محصولات مشابه خارجی خریداری نماید و این در حالی بود که ما تصویرگران زیادی داشتیم که در تصاویر خود به صورت غیر مستقیم مشغول طراحی این نقوش بودند؛ من هم شروع به مطالعه تصویر و خلق آثاری در این حوزه پرداختم و اشتیاق فراوانی در ارایه این آثار در قالب محصولات کاربردی داشتم .

استودیو Mypattern در واقع رابط بین طراحان و تولیدکنندگان است؛ به این صورت که از یک طرف با معرفی بازار هدف و شاخصه‌های آن به طراحان کمک می‌کند تا طرح‌هایی مناسب خلق نمایند و از طرف دیگر با ارائه مطلوب و متنوع طرح‌ها به تولیدکنندگانی که به نحوی با محصولاتی چون پارچه و کاغذ نیاز دارند خدمات ارائه می‌دهد و در حال حاضر متشکل از بیست تن از تصویرگران بنام و شناخته شده است که در کنار یکدیگر به خلق اثر در قالب ورکشاپ و نمایشگاه می‌پردازند.

از اهداف مهم دیگر این استودیو تلاش برای بالاتر بردن سطح کیفی آثار در قالب برگزاری ورکشاپ و کارگاه‌های یک روزه با حضور هنرمندان و هنرجویان و همچنین ارائه مقالات روز دنیا برای بالا بردن سطح علمی در وبلاگ و شبکه های اجتماعی Mypattern است. علاوه بر اینکه تاکنون دو مقاله علمی در این حوزه در مجلات مرتبط به چاپ رسانده‌ام و در صفحات اجتماعی به بهانه‌های مختلف سعی در شناساندن این هنر به علاقمندان هستم.»

مهناز صبور متولد 1358 و کارشناس ارشد تصویرسازی است که فعالیت حرفه‌ای وی با سرپرستی گروه تصویرسازی قرمز در سال 1380 و برپایی نمایشگاه گروهی اسب در فرهنگسرای ارسباران آغاز شد. از وی تاکنون 13 عنوان کتاب و بیش از 200 فریم تصویرسازی در مجلات کودک و نوجوان منتشر شده است.



image 
imageimageimage