با روند طراحی و خلق 10 پوستر سینمای کودک و نوجوان به عنوان بخش عملی پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد ” نسترن عنبری” که بهمن ماه گذشته در دانشگاه تهران از آن دفاع شده است، در پروژه امروز روزرنگ همراه باشید.
« موضوع پروژه پایان نامه کارشناسی ارشدم بررسی منتخبی از پوسترهای سینمای کودک ایران بعد از انقلاب بود که در بخش عملی، طراحی تعدادی پوستر سینمایی کودک در نظر گرفته شد. این مجموعه در ابتدا پوستر، بعد پوستر سینمایی و سپس پوسترسینمایی کودک به منظور جلب نظر، انتقال پیام و در نتیجه کشاندن مخاطب به سینماست تا چرخ اقتصادی این صنعت را به گردش در بیاورد.
بعد از نوشتن تقریبا دو فصل از پایان نامه و تحقیق و بررسی ویژگی های پوستر سینمایی و سینمای کودک از اوایل دی تا پایان بهمن ماه زمانی بود که برای پیش طرح و اتودها زمان گذاشته شد. ابتدا برای هر فیلم تعداد زیادی اتود زدم و بین آنها با مشورت آقای ” بنی اسدی” دو اتود برای هر فیلم انتخاب و در نهایت اجرا شدند. آنچه در این مجموعه مورد بررسی قرارگرفت ویژگیهای تصویردر پوسترهای سینمایی کودک بود و درواقع شروع یک بررسی و تجربه بود نه پایان آن.
معمولا مخاطبین سینمای کودک بین شش تا دوازده سال و مخاطبین سینمای کودک و نوجوان بین شش تا چهارده سال در نظر گرفته می شوند. تصاویر باید به متن فیلم وفادار و تاکید بر تصویر، به دلیل مخاطب آن از ویژگیهای اصلی کار بوده است. ضمن اینکه باید توانمند در جذب مخاطب، کودک و والدین آنها، معرفی، اطلاع رسانی و تبلیغ فیلم و در نهایت کشاندن کودک به سینما هم باشند. پوسترهای طراحی شده را به کودکان شش تا دوازده سال نشان دادم، مورد استقبال آن ها قرار گرفت. جالب بود که فیلمهای انتخاب شده متعلق به دوران کودکی خودم بود اما بیشتر بچه ها به سرعت متوجه می شدند که پوسترها مربوط به کدام فیلم است.
سعی کردم از چهارچوب های تحمیل شده و مسلط بر جریان پوسترسازی سینمایی که ترکیبی از پوسترسازی آمریکایی و فرانسوی بود، خارج و به دنبال نشان دادن مفهوم در پوسترها باشم. تاکید بر تصویرسازی برای مخاطبین کودک و پرهیز از نمایش صرف چهرههای بازیگران که به صورت دوربری شده فقط کنار هم چیدمان می شدند.
متاسفانه هرقدر از دهه هفتاد، سال های رونق سینمای کودک و درنتیجه پوسترهای سینمایی فاصله می گیریم شاهد پوسترهایی بی هویت و فارغ از تصویرسازی هستیم. از آن جایی تصویرسازی را همیشه در چهارچوب کتاب، مجله و روی جلد کار کرده بودم، باید متوجه ویژگی های تصویرسازی در قالب پوستر میبودم همچنین مخاطب زمان کمی را در مواجهه با پوستر نسبت به کتاب داشت پس باید سریعا نظرش را جلب می کردم، اینها از چالش هایی بودند که این مجموعه برایم داشت.»
پروژه دیگر” نسترن عنبری” در روزرنگ را می توانید اینجا ببینید.